Dyk ned i masser af viden om danskernes medie- og digitale forbrug. Tallene er DR's Medieforskning og Slots- og Kulturstyrelsen.

I forbindelse med Peytz’ Morgeninspiration Facebook og Google 2021 viste vi en række grafer fra DR’s Medieforskning og Slots og Kulturstyrelsen.

Vi viste kun fire af de mange interessante grafer. Derfor får du her de meste interessante grafer fra de to undersøgelser om danskernes medie- og internet-brug.

Du kan se de to undersøgelser her:

Udvalgte grafer

Danskernes Medieforbrug

DR Medieforskning viser, at streaming stille og roligt bliver en mere mainstream måde at bruge medier. Der er dog stadig næsten 1/3, der ser almindelig flow TV.

4-14 årige tv-brug

Når man kigger på de unge i DR’s medieundersøgelsen, er tendensen markant: 90 % af unge mellem 9 og 14 år bruger YouTube som deres primære “TV-medie”.

Daglig brug af nettet

Det er næste alle danskere, der bruger internettet dagligt. Det er vel ikke så overraskende, når man tænker på, hvordan det digitale er integreret i vores daglig- og arbejdsdag. Og her bekræfter DR, at vi bruger mest tid på sociale medier. Næsten 2/3 af alle er på sociale medier dagligt.

Og så bruger 2%  i 2020 nettet til dating!

aktiviteter på nettet

Undersøgelsen fra Slots- og Kulturstyrelsen bekræfter den “sociale tendens”, men det er også vær at bemærke, at 70% bruger søgemaskiner. Findes det, findes på Google!

alle aktiviteter på nettet

Når man dykker lidt mere ned i Styrelsens undersøgelse, kan man se, at 43% læser nyhedsbreve og tilbudsmail dagligt eller ugentligt. Så husk også lige nyhedsbrevene.

daglig brug sociale medier

 

DR viser igen, at Facebook er og forbliver det foretrukne sociale medie. Ovenstående viser, at danskerne i relativt lav grad bruger LinkedIn. Men det skyldes, at LinkedIn er et såkaldt lavfrekvent socialt medie, som oftest kun bruges en eller et par gange om ugen. Det ugentlige forbrug på LinkedIn har de seneste år ligget på 23-25%. Så husk det, hvis du har et B2B-fokus.

9-14 årriges brug af Some

Sjovt er det dog at se, at de unge slet, slet ikke gider Facebook. De er til YouTube, SnapChat og ikke mindst TikTok (i 2020). Hertil er det dog vigtigt at nævne, at aldersgrænsen på Facebook er 13 år – og det forklarer trods alt en del.

Tik Tok brug

Det er tydeligt, at TikTok er et ungt medie, men det er alligevel lidt sjovt at se, at der er 2% blandt de 47-64-årige, som også er på TikTok (måske bedsteforældre til de unge).

Vil du have hjælp til SoMe- og/eller SEO-strategi, så er Simon og Bo Mikael klar til at hjælpe dig.