De fleste bruger alle kræfter og ressourcer på marketing og kanaloptimering – og glemmer det vigtigste: Hvordan du bruger dit eget site til at konvertere besøg til kunder.

Forestil dig, at din hjemmeside er Magasin du Nord på Kongens Nytorv i København. Tænk så på alle de mennesker, som dagligt går igennem Magasin – bare lige for at kigge lidt, eller for at få en smagsprøve på lækker chokolade eller krydret pølse.

Forestil dig så, at alle de mennesker er besøgende på dit site. Alle dem, som kommer direkte med metroen til Magasin, kommer direkte fra Google til dit site. Dem som gik en tur på strøget og “tilfældigt” ender i Magasin, er dine besøg fra Facebook, som scrollede igennem deres feed og “tilfældigt” ser din annonce eller post og ender på dit site.

I Magasin er der ikke en lige vej ind og ud. Gæsterne bliver ført ad kringlede gange igennem butikken, hvor de bliver mødt at gode tilbud, smilende sælgere og ikke mindst smagsprøver, hvis man går en tur i underetagen. Det er dygtige sælgere, der opfordrer dig til at købe hele tiden.

Er dit site ligesom Magasin?

Men hvad møder de besøgende på dit site? Efter de er kommet ind med metroen (læs: Google) og har læst dit gode indhold, hvad tilbyder du dem så? I Magasin handler det her om nudging og mersalg. På dit site, handler det om konverteringsoptimering.

Besøg på dit site er ikke nok i sig selv. Du skal konvertere dine gæster til kunder. Det behøver ikke nødvendigvis at dreje sig om mersalg. Konverteringsoptimering på dit site kan være mange ting for eksempel:

  • Signup til nyhedsbrev
  • Booking af møder
  • Udfyldning af kontaktformular
  • Guide af brugeren til en bestemt side

Et effektivt værktøj til at tilbyde dine gæster et “tilbud” eller en “smagsprøve”, når de besøger dit site, er en call to action i form af for eksempel en pop-up box.

Inden du løber skrigende væk, fordi du hader irriterende sælger-typer og pop-up boxes, skal du vide 2 ting: For det første, pop-up boxes virker! Og for det andet – hvilket faktisk er hele humlen – pop-up boxes kan du selv styre (hvorimod sælger-typer er lidt sværere at holde snor i).

“Special price for you my friend”

Den samme call to action skal ikke nødvendigvis vises til dem, som kommer fra Google og dem, som kommer fra Facebook. Dem fra Facebook søger typisk noget underholdning, de skal måske guides til at læse endnu en spændende artikel, se en sjov video eller tilmelde sig dit nyhedsbrev, hvor de får direkte adgang til lignende indhold. Dine gæster fra Google er måske på informationsjagt, så hvorfor ikke opfordre dem til at udfylde en kontaktformular, hvor de kan beskrive, hvad de gerne vil vide mere om?

Det handler om altid at tænke som Magasin; Når der er kunder i butikken (altså dine besøgende på sitet), skal du vise dem, hvad du kan tilbyde dem. Det er kun de færreste, der selv søger og finder tilbuddet gemt langt, langt nede i kælderen (eksempelvis tilmelding til nyhedsbrevet skjult i footeren). Du skal huske at tænke call to actions på dit site og ikke nødvendigvis kun pop-ups (selvom de, vildt nok, virker).

Vil du vide mere?

Skal vi hjælpe dig med at konvertere dine besøgende til kunder? Du er altid velkommen til at tage fat i Marie Aggedam for at høre, hvordan vi kan øge dit sites performance.