Hvor, hvad, hvordan og til hvem må man bruge emails til at markedsføre sig?

Forbrugerombudsmanden har i slutningen af 2018 udgivet sin vejledning til, hvordan man undgår at komme i konflikt med markedsføringsloven og blive anklaget for at udsende ‘spam’ til forbrugerne.

I en podcast fra Karnov taler vores direktør, Christian Peytz, og advokat Heidi Højmark Helveg om spam.

Hvis du ikke har tid til at høre podcasten (den varer 30 minutter) lige nu, giver vi dig her nogle af hovedpunkterne:

  • Hvis du overholder reglerne i den gamle spamvejledning fra 2014, så har du sikker grund under fødderne
  • Du skal indhente samtykke på et oplyst og dermed forståeligt grundlag – dine modtagere skal kunne forstå, hvad de siger ja til
  • Der er lempelser i tolkningen af, hvad du må kommunikere på mail til eksisterende kunder
  • Hvis du er en forening, fagforening eller interesseorganisation, så vær opmærksom på, at ikke al mailkommunikation til medlemmer falder ind under markedføringsloven
  • Der findes kommunikation, som du godt må sende på mail uden at komme i karambolage med markedsføringsloven
  • Du må gerne kommunikere opdatering af eksisterende samtykke på mail

Få den nødvendige rådgivning

Der er mange andre interessante pointer i den nye spamvejledning, som kan være relevante for dig afhængig af din forretning, din kommunikation og dit forhold til dine modtagere.

Tag fat i Rasmus Geckler eller Morten Teisner, hvis du har brug for rådgivning om dine nyhedsbreve, dit mailprogram eller spamvejledningen.

Læs også:

Hvad siger Datatilsynet om kryptering af mails

Kom i gang med DMARC nu