Hvad gør man, når man gerne vil have madglade danskere til at bruge en virksomhedsordning, de ikke kender? Man bruger de sociale medier til at få deres mundvand til at løbe. Det gjorde vi sammen med MenuCard.

At tænde for målgruppen

MenuCard formidler aftaler mellem restauranter og deres gæster. Det gør de ved at samarbejde med virksomheder, som giver deres medarbejdere mulighed for at spise ude med fordele. Men selv om virksomhederne fortæller deres medarbejdere om muligheden, husker de det ikke altid. Derfor har Peytz & Co i samarbejde med MenuCard arbejdet på at få flere i gang med at bruge MenuCard.

Vi ville heldigvis gerne det samme: Prøve forskellige kanaler og taktikker af, løbende evaluere og derefter skalere det, der fungerede godt. Sådan er det nemlig med sociale medier; hvad der virker for nogen, virker ikke nødvendigvis for andre. Så opgaven var at finde ud af at tænde for målgruppen.

“Vi havde nogle forskellige ideer om, hvordan vi kunne skaffe flere medlemmer blandt de virksomheder, som har en aftale med MenuCard, men havde brug for hjælp til at kvalificere og eksekvere dem. Hos Peytz & Co fik vi lige præcis den strategiske og konceptuelle sparring vi havde behov for, og eksekveringen håndteres kompetent, effektivt og fleksibelt” siger Kim Lykke Sommer, CEO for MenuCard.

Onboarding med InMails

LinkedIn må ganske vist se sig slået af Facebook, når det gælder aktive brugere i Danmark. Men det betyder overhovedet ikke, at Facebook er det eneste interessante sociale netværk. LinkedIn er nemlig særlig relevant, når det kommer til vores arbejdsliv – og når nu det er arbejdsgiveren, der laver aftalen med MenuCard, er der her en oplagt kobling.

Lige så længe Peytz & Co har eksisteret, har vi vidst, at nyhedsbreve virker.

Nu ved vi også, at direkte beskeder på andre platforme virker. Vi valgte nemlig at forsøge os med InMails.

InMails er LinkedIns egne beskeder, som ryger i indbakken på det sociale medie. Folk, der er forbundet, kan sende InMails til hinanden, og man også betale sig fra at sende beskeder til navngivne enkeltpersoner. InMails er således også en del af LinkedIns annonceringstilbud. Som annoncør på platformen kan man derfor bruge de samme segmenteringskriterier, som hvis man skulle lave en klassisk annonce, og dermed nå ud til folk med fx bestemte titler – eller som arbejder på bestemte arbejdspladser.

10.000

InMails

70%

Åbningsrate

10%

Konverteringsrate

Vi har sendt mere end 10.000 InMails til medarbejdere i de virksomheder, som har en aftale med MenuCard. Åbningsprocenten er tårnhøj: ca. 70%. Og mere end 10% af alle dem, vi sendte til valgte at blive medlem umiddelbart efter, de fik mailen. Velkommen ombord, og velbekomme.

På baggrund af de resultater, der blev skabt i testfasen, er InMails nu en integreret del af MenuCards onboarding-forløb, når nye virksomheder bliver kunder.

Et verificeringsflow med det hele, tak

Når man bliver medlem af MenuCard, skal man bruge en oprettelseskode, som man får af sin arbejdsgiver. Den kunne vi selvfølgelig sende med i de InMails, vi sendte, fordi vi vidste hvilke virksomheders medarbejdere, vi sendte til. Men ude i det åbne landskab – i nyhedsstrømmene på Facebook og LinkedIn – opstod behovet for at kunne verificere, at en bruger arbejder et sted med en MenuCard-aftale.

For at kunne bekræfte brugerens tilknytning til en virksomhed, fik vi vores dygtige udviklere til at lave en landingsside, der taler sammen med Peytz Mail, som MenuCard bruger til udsendelse af nyhedsbreve og anden mailkommunikation. På landingssiden indtaster brugeren sin arbejdsmail, hvorefter dennes domæne bliver slået op i en database. Hvis virksomheden har en MenuCard-aftale, sendes oprettelseskoden til mailadressen og modtageren kan oprette sig med det samme. Hvis ikke, bliver brugeren opfordret til at tage kontakt til MenuCard for at få en aftale.

Vi er slet ikke færdige

MenuCard er enige med os i at online-kommunikation er en proces, ikke et projekt. Derfor er vi selvfølgelig slet ikke færdige. Vi skal nemlig også aktivere brugerne, vi skal tracke, hvad der virker bedst i deres app, og vi skal rekruttere nye virksomheder til partnerprogrammet. Det går ikke stille for sig.

Vil du have hjælp til LinkedIn eller andre sociale medier, er du altid velkommen til at kontakte social media specialist Anja Flebbe.