Jo, Facebook-annoncer virker! Det fandt karateklubben ud af, da de skulle hverve nye medlemmer. Læs hvordan de gjorde.

For alle idrætsklubber er sæsonstarten altid det mest nervepirrende. Hvad enten det drejer sig om fodbold, volleyball, dans eller karate, så er det i sæsonstarten, at grundlaget for resten af sæsonen – og ofte også sæsonens økonomi – bliver grundlagt.

For få nye medlemmer giver en dårligere økonomi og dermed også færre muligheder for at udvikle klubben.

Sådan var det også for Allerød Karate Dojo. Hvis ikke klubben får flere nye medlemmer end medlemmer, der stopper, så tørrer de økonomiske muligheder ud.

Klubben har som mange andre klubber også en Facebook-side og bruger den ret aktivt, bl.a. til hurtig kommunikation med medlemmerne. De har også brugt til et forsøg på at hverve medlemmer ved at poste opslag, som enten blev boostet eller som medlemmerne delte. 

Det var, for at være helt ærlig, en begrænset succes.

Alligevel valgte klubben op til sæsonen 2019/2020 at bruge Facebook som “lead-kanal”, altså til at skaffe nye medlemmer.

Men denne gang greb vi det sammen det lidt anderledes an og lavede konkrete annonce-kampagner for klubben og de relevante begynderhold.

Og succesen lod ikke vente længe på sig:

  • Ca. 80 kom til et åbent hus arrangement
  • 121 tilmeldte sig Gratis september (gratis prøvetræning i en måned)
  • 64 nye medlemmer meldte sig ind

Alt i alt kostede det 5.000 kr. i Facebook-annoncer.

Hvordan gjorde vi det så?

  1. Vi gennemgik klubbens tre begynderhold, minikarate, børnehold og familie/voksen-hold.
    Her blev det defineret, hvem der reelt var målgrupperne for de tre hold, hvilke værdier der lå i at deltage på holdene, hvad deltagerne ville få ud af det og ikke mindst hvordan det er at være en del af Allerød Karate Dojo.
  2. Ud fra dette valgte vi en række billeder, som viste disse værdier, bl.a. fælles træning, voksne sortbælter med de små orange bælter, far og mor, der træner sammen med deres børn, alle billeder, der viste både alvor og smil.
  3. Så definerede vi de målgrupper, vi gerne ville i kontakt med: Forældre med børn, der enten boede i cykelafstand fra dojo’en og som skulle træne på mini- eller børnehold, eller forældre som var i bil-afstand, hvis de skulle træne sammen på familieholdet.
  4. Derefter skrev vi nogle præcise og værdiladede tekster, som alle understøttede billedernes budskaber og som var rettet mod den egentlige målgruppe.
  5. Og så begyndte det egentlige arbejde: Vi brugte Facebooks Annonceadministrator til at oprette vores kampagner og annoncer, og ikke mindst til at definere de målgrupper, vi gerne ville ramme:
    – Målgruppe 1: Forældre med småbørn, præteenager og teenagers i en afstand af 10 km fra Allerød. Disse blev præsenteret for Facebook-annoncerne om minikarate og begynderhold for børn. Vi forventede, at de fleste af de nye medlemmer på børne-begynderholdet selv kunne cykle til træning (og mini-karate er lørdag, hvor far og mor alligevel kører)
    – Målgruppe 2: Forældre med småbørn, præteenager og teenagers i en afstand af 25 km fra Allerød, minus dem i målgruppe 1 – altså radius af 10 km fra Allerød. Disse blev præsenteret for annoncerne om familieholdet, hvor far og mor kan træne med deres børn. Her forventede vi, at forældrene var kørende, fordi de selv skulle deltage i træningen og distancen ville være for lang at cykle for barnet alene.
    I alt var der syv forskellige annoncer, der alle linkede til vores hjemmeside, som præsenterede tilbuddene om gratis prøvetræning i september måned.
  6. Til sidst satte vi et fast budget på kampagnerne, så vi vidste præcis, hvor meget vi maksimalt kunne komme til at betale.
  7. Vi satte annoncerne i gang umiddelbart efter sommerferien var overstået og alle var hjemme igen. Herefter tjekkede vi løbende, hvordan annoncerne blev brugt og vist og hvor mange, der klikkede videre til sitet og tilmeldingssiden. De annoncer, der fungerede dårligst, blev justeret eller deaktiveret. 
  8. I de sidste uger af september supplerede vi vores Facebook-indsats med en 30 sekunders video, som både blev brugt på Facebook og som blev vist i vores lokale Super-Brugsen.

Alt i alt var det en kæmpesucces, men det blev det kun, fordi vi bevidst arbejdede intensivt med Facebooks annonce-muligheder, og fordi vi arbejdede meget med budskaberne til forældrene og krydrede dem med billeder, der flugtede med forældrenes ønsker om en aktiv og god sportsgren for deres børn (og dem selv).

Medvirkende til succesen var i lige så høj at der der på klubbens hjemmeside var en klar call to action; Her kunne man let tilmelde sig gratis træning i september.

Og den bedste annonce? Ja, det var denne:

Facebook Allerød Karate Dojo

“I Allerød Karate Dojo får dit barn bedre koncentration, lærer en teknisk sportsgren og får samtidig god motion på et af vores dedikerede børne- eller ungdomshold.

Dit barn kan prøve kræfter med karate helt gratis i hele september. Læs mere her.”

 Og kan det så betale sig? Ja, mon ikke.

Klubben fik som sagt 64 nye medlemmer. Med et gennemsnitligt. kontingent på 1800 kr. giver det 115.000 kr. til klubkassen. Træk annonceomkostningerne på 5000 fra og vi står tilbage med et overskud på 110.000 kr.

Hvis vi så kigger på varigheden af et medlemskab, så er de gennemsnitlig medlemmer i 4 år hos os. Det giver et samlet overskud på 440.000 kr. for en investering på 5.000 kr.

What’s not to like!