I en tid, hvor den fysiske kontakt bliver mere og mere begrænset, er det forretningskritisk at din digitale kontakt fungerer optimalt.

Her er fem gode råd, som kan sikre, at du og din forretning stadig er godt kørende, når det hele er overstået:

Giv din kunder, hvad de har brug for

Først og fremmest skal du give dine kunder, hvad de ønsker fra dig og dit site eller app. Nu er det et godt tidspunkt at kigge godt og grundigt på alt det, du allerede ved om dine kunder.

Tjek dine tal for brugen af dine digitale services, gennemgå gamle interviews eller bruger-undersøgelser og snak med (Skype) med dine kolleger i jeres kundekontakt.

Prøv at dan et billede af, hvad dine brugere vil have eller have løst, når de er hos dig.
Tjek så, om du har det – og hvis ikke skal du sikre, at får lavet det hurtigst muligt.

Intelligente Call to actions

Sørg for at du viser, hvad du har til dine brugere og kunder. Det kan være produkter, relaterede produkter, mere viden eller gode tilbud. Det er ikke altid, at de selv enten ved det eller har tålmodighed til at finde ud af det.

Brug intelligente Call to actions (CTA), der kombinerer din viden om brugernes behov med besøg på specifikke sider på dit site.

Du kender allerede den klassiske, hvor du indsamler tilmeldinger til dit nyhedsbrev.

Men du kan også bruge dine CTA’er, hvis en bruger f.eks. er kommet ind på dit site via en Google-søgning og du ved, at der flere gode artikler om samme emner – eller at der er flere varer af samme type.

Den helt rigtigt CTA på det helt rigtige tidspunkt kan gøre forskellen for din bruger – og for dig!

Gå i dialog med kunderne

Det kan godt være, at du ikke møder dine kunde fysisk længere, men de er stadig på – og især på på dit site.
Så du skal huske at give dem alle muligheder for at komme i kontakt med dig.

Du skal vise alle de kontaktmuligheder synligt på sitet – og helt sikkert meget mere synligt end tilfældet er i dag.
Du skal i hvert vise, at de kan få fat på dig:

  • Telefon
  • Chat
  • Mail
  • Kundeservice

Og husk at mulighederne SKAL være synlige på sitet.

Brug chats eller video-møder

Hvis dine kunder gerne vil snakke med dig – sådan på den gode gammeldag måde – så skal du sikre dig, at du kan mødes med dine kunde.

Et møde kan være en chat, der er bemandet i det tidsrum, hvor dine brugere har behov for det.
Eller det kan være en chat-bot programmeret med de meste kendte og mest anvendte spørgsmål, altså din FAQ’s.

Du kan også med fordel tilbyde at have online-møder med dine kunder og brugere. Hvis man tilmed gør det tydeligt, at dette er et tiltag på grund af den alvorlige situation, vil du også fremstå som et ansvarligt site.

Det er mange forskellige chat- og video-produkter. Hvis du ikke allerede har en chat- eller video-mulighed, skal du huske at valget skal være et produkt, der er let at implementere og anvende og let for dine kunder at bruge.

Vis at du stadig er der

Sidste gode råd er at vise alle dine kunder eller brugere, at du stadig er aktiv.

Hvis du har et nyhedsbrev skal du bruge det lidt oftere. Fortæl, at de stadig kan komme i dialog med dig eller fortæl dem, at du har præcis det de har behov for netop nu.

Og så skal du være meget mere aktiv på dine sociale kanaler end tidligere.

Hvis du er et B2C-sitet, skal du ud med de glade budskaber på Facebook eller Instagram. Du må gerne inddrage dine brugere i din SoMe-kommunikation, f.eks. ved at spørge dem om noget, bede dem om liste deres top 5, etc.

Hvis du er et B2B-sitet, skal helt sikkert i gang med LinkedIn – eller bruge det oftere. Det er lav-frekvent socialt medie, så du behøver ikke poste hver eneste dag, men du skal nok regne med en post hver anden dag.

Hvis du følger disse fem gode råd eller to-tre af dem, så er du så meget bedre stillet, når hverdagen igen indfinder sig.

Eller du kan kontakte os, så hjælper vi dig gerne.