Gør som Gentofte Kommune og brug eksisterende data, når du skal finde ud af, hvilket indhold er godt, og hvad der bare ligger og samler støv.

Vi kender det alle: Alt indhold på sitet skal revideres. Og det er dig, der skal lave arbejdet.

2000 sider…! og chefen siger, at det skal være klart om 14 dage.

Bare rolig, der findes en løsning

Med et data-fokuseret indholdsreview er du godt på vej til at gøre dit site endnu bedre. Brug dine egne data til at kvalificere dit indhold – og gør dit arbejde så meget lettere.

Start med at stille dig selv dette spørgsmål: Hvad er godt indhold?
Hvis svaret er; “det er det, vi altid har haft på sitet” (og som chefen siger, at vi skal have på sitet), så behøver du ikke læser mere.

Men hvis du mener, at godt indhold er det indhold, der bliver læst og brugt, så bliv hængende.

80/20-reglen

For de fleste sites passer 80/20-reglen ganske præcist: 20% procent af dit indhold bliver brugt af 80 % af dine læsere. Det er den stærkeste indikation på, at indholdet er godt – og at ret meget ikke bliver brugt.

Peytz & Co har bl.a.  hjulpet Gentofte Kommune med at justeres deres indhold på sitet. Gentoftes ambition var at fjerne en del af indholdet. Deres problem var, at de ikke vidste hvilken del.

I starten af samarbejdet definerede Gentofte selv de områder på sitet, som var vigtigst for dem i oprydningsprocessen. Derefter udtrak vi data på tværs af kommunens sider i form af bl.a. URL’er, indhold, sidevisninger og besøg. Alle data hældte vi ned i vores content-model, som derefter inddelte indholdet i 3 grupper:

  • Skal med
  • Skal overvejes
  • Skal ikke med

For Gentofte Kommune betød det, at de nu med baggrund i brugernes adfærd på sitet objektivt kunne begynde arbejdet med at rekonstruere indholdet og sitet.

Brug dit indhold til til at skabe kunder

Når man har fået et overblik over indholdet, får man samtidig et indblik i et skatkammer af godt indhold, der kan bruges til inbound marketing.

Inbound marketing forvanlder ganske enklet anonyme brugere til varme leads og sidst, men ikke mindst til kunder i butikken.

Hos Peytz & Co bruger vi bl.a. HubSpot-platformen til at styre indhold som leads-konverteringer.

Med indbound marketing bliver brugerne eksponeret for præcis det indhold, de har behov for – også hvis brugerne ikke selv ved, at de har behov for det.

LÆS MERE OM HUBSPOT

På baggrund af et stærkt CRM, får man som redaktør et data-grundlag, der fortæller, hvordan brugerne anvender dit site og dit indhold.

Dermed kan man skræddersy indholds- og mailflows til at styrke dialogen med de potentielle kunder.

HubSpot-platformen giver dig mulighed for at samle dit CRM, din inbound marketing, dine annonce- og SoMe-kampagner og dine salgsaktiviteter i én platform. En platform som baseret på data om brugeradfærd optimerer dit indhold, din markedsføringskampagner og sit salgsarbejde.

Dan dig et overblik

Du kan med fordel selv gennemføre et indholdsreview, både hvis dit site trænger til at blive gået efter i sømmene, hvis du bare vil have et overblik over, hvad der bliver læst på dit site, eller hvis du vil vide, hvad du bør bruge dine ressourcer på.

Ring eller mail til Bo Mikael, hvis du vil høre, hvordan vi kan hjælpe dig med at kvalificere dit indhold via jeres egne data.

Skal vi hjælpe dig?

Sådan gør vi

Peytz & Co har skabt en content-model, som selv udregner værdien af indholdet på dit site, og som tilmed giver dig et visuelt overblik over indholdets værdi: Grøn skal med, gul skal nok overvejes, rød er ligegyldigt.

Modellen er en basis-model, som tilpasses de forskellige behov, en virksomhed har; Nogle gange skal sider blot læses og bounce må gerne være høj, nogle gange handler det primært om trafik, andre gange om helt specifikke sider, etc.

Processen

  • Gentofte Kommune identificerede de områder, der skulle undersøges og vi trak besøgsstatistik ud for alle URL’er på områderne
  • Ud fra trafiktallene foretog vi et snit på 80% af trafikken. Det indhold, der var besøgt af 80%, blev vurderet som indhold, besøgende benytter nok til at skulle have en plads på sitet, hvorimod de sidste 20% skulle opfylde andre krav for fortsat at have en plads på sitet
  • Vi identificerede sider med service- og selvbetjeningsindhold; Indhold, der forventes af være på et kommunalt site, men sjældent noget, der har mange læsere (f.eks. byrådsreferater, budgetter, indhold med en juridisk forpligtelse til at publicere, etc.)
  • Derefter sorterede vi siderne efter om de var service- og selvbetjeningsindhold og om de var blandt de 80% mest besøgte sider eller ej
  • Alle sider med kvalificering og tilhørende tal blev derefter importeret til vores content-model, som selv udregnede værdien af indholdet

Content-reviewet er nu en integreret del af Gentofte Kommunes arbejde med at rekonstruere gentofte.dk.