Arbejder du med sociale medier, kan det være en stor fordel for både din virksomhed og dig selv at blive Facebook-certificeret.

Facebook har, ligesom enhver anden teknologiudbyder med respekt for sig selv, et certificeringsprogram. Det hedder Facebook Blueprint. Facebook certificeringsprogrammet omfatter dels et e-læringsunivers, hvor man kan opbygge en del af den viden, der er nødvendig for at blive certificeret, og dels selve certificeringsdelen. Selvom e-læringsuniverset er ganske omfattende, anbefaler Facebook selv, at man først forsøger sig med certificeringen, når man har minimum seks måneders erfaring med annoncering på Facebook og Instagram. Mange af spørgsmålene i prøverne kræver nemlig praktisk erfaring med at oprette, vedligeholde og analysere kampagner.

For at opnå en Facebook Blueprint certificering, skal man bestå to prøver; “Core competencies” samt en af to specialiseringer – enten “Buying Professional” eller “Planning Professional”. De forskellige prøver har nogenlunde samme sværhedsgrad, men selvfølgelig forskelligt fokus i indholdet. Dog går mange emner igen på tværs af prøverne, så har man bestået én med tilpas stor sikkerhed, er der stor sandsynlighed for, at man også kan bestå den næste.

Skal fornys hvert år

Det koster $150 at tage en prøve. Dumper man, må man gå tilbage til e-læringslektionerne eller få sig noget mere erfaring og betale $150 for at prøve igen. Dermed koster det minimum $300 dollars at opnå en certificering, som så er gældende i et år – hvorefter man tager prøverne på ny.

Man skal opnå minimum 700 point ud af 1000 mulige for at bestå en prøve. Alle prøverne er “multiple choice” prøver, hvor man får præsenteret et spørgsmål ad gangen (af varierende omfang og kompleksitet) med en række svarmuligheder, hvor en eller flere skal vælges. Det er muligt at gå tilbage og rette i sine svar, når man har været igennem alle spørgsmål (ikke før!), så det kan være en god idé mentalt at notere sig, hvilke spørgsmål man måtte være i tvivl om undervejs, så man kan bruge eventuelt overskydende tid på at genoverveje disse svar.

Eksamensvagt

Alle Facebook Blueprint prøver skal tages under overvågning – enten online eller på et fysisk testcenter. Der ligger testcentre i f.eks. Frankfurt og London – desværre ikke i Danmark.

Testcentre

Facebook har fem europæiske testcentre: Frankfurt, London, Madrid, Montreuil og Istanbul

Jeg har taget både en online prøve og en fysisk prøve (i Frankfurt som en smuttur på vej hjem fra Formel 1-løb i Hockenheim).

Tager man testen på et testcenter, foregår det under overvågning af en eksamensvagt. Før prøven går i gang skal man fremvise billed-id, skrive under og fotograferes. Alle personlige ejendele efterlades i et aflåst skab. Det eneste der må medtages i prøverummet er billed-id og nøgle til skabet – derudover bliver man tilbudt ørepropper, høreværn, papir og pen. Man får tildelt en computer i et lokale, hvor andre også tager forskellige prøver – derfor det eventuelle behov for høreværn. Under prøven sidder en eksamensvagt bag en glasvæg, hvorfra der er udsigt til alle personer og skærme i lokalet.

Også online er der overvågning. Man kan derfor ikke bare gå i gang, når man synes, man er klar, men skal – ligesom ved prøven på et testcenter – booke en tid. Prøven tages via et program, man installerer på sin computer. Ingen andre programmer må køre samtidig, og du skal selvfølgelig have et webcam og en mikrofon. Du skal være alene i lokalet, og dit bord skal være helt ryddet. Ved indtjekning bliver lokalet inspiceret: en eksamensvagt beder dig fremvise bordet, du sidder ved og hele rummet fra gulv til loft. Når omgivelserne er godkendte, kan du gå i gang og bliver nu “kun” overvåget af dit webcam, som optager dig under hele prøven. Er der tekniske vanskeligheder eller lignende, kan du “kalde på” en eksamensvagt, som derefter tager kontakt til dig via programmet.

Troværdig certificering

Når du har gennemført prøven, får du straks besked om, hvor mange point du har fået – og dermed om du har bestået. Inden for 24 timer modtager du desuden en mail, som bekræfter resultatet. Og har du bestået en prøve, som udløser en certificering, får du tilsendt anvisninger om, hvordan du bruger dit nye, flotte badge.

En Facebook Blueprint-certificering er ikke noget, man bare lige beslutter sig for at tage og så får på en eftermiddag. Ikke mindst derfor er certificeringen troværdig og bør være eftertragtet, når arbejdsgivere leder efter medarbejdere, der har kompetencer til at varetage annoncering på sociale medier, eller når virksomheder og organisationer leder efter bureauer til at hjælpe med deres annoncering.

Vil du vide mere, så kontakt Anja Flebbe (hun er certificeret).

Relaterede artikler:
Social media review
EU dom – du har ansvaret på Facebook
Annoncering på sociale medier – kursus 
Vi er Facebook Blueprint certificerede – hvad betyder det egentlig?