Flere og flere websites oplever irriterende robot-tilmeldinger via formularer – og det er skidt. Store mængder af mail-adresser og tilmeldinger uden et menneske bag, kan nemlig skade din evne til at få dine e-mails helt frem til indbakkerne.

Vi har set eksempler med hundredevis af tilmeldinger fra den samme e-mail-adresse på samme dag, vi har set 10.000 bekræftelsesmails sendt afsted på ét døgn (i tilfælde hvor normen er 100), og vi har set daglige nyhedsbreve gå afsted i tusindvis til mailadresser uden menneskeligt tilhørsforhold.

Computergenererede tilmeldinger er ikke kun en udfordring for dine nyhedsbreve og andre mails. Det kan også være en udfordring på andre typer af formularer, som du anvender så dine brugere og kunder kan tilmelde, oprette og afgive data med.
Historisk har specielt kommentar-felter på hjemmesider været udsat for computergenererede beskeder, da det har givet mulighed for markedsføring og spam for varer og tjenesteydelser af mere eller mindre lødig karakter.

Efterlever du datatilsynets krav om kryptering af dine nyhedsbreve?

Hvad er bot-tilmeldinger?

Computergenerede registreringer kaldes for “bot-tilmeldinger”. Bag dem står robotter, som scanner din hjemmeside for formularer. Når de finder en formular, udfylder de dem med (ubrugelig) data og indsender dem til dig og dine systemer.

Det er vigtigt at du generelt sikrer dine formularer på hjemmesiden. Anvendes din formular til nyhedsbreve, er det ekstra vigtigt, for bot-tilmeldinger udgør en trussel for din liste, din evne til at undgå spammapperne og i sidste ende dine forretningsmæssige mål.

Hvordan skader bot-tilmeldinger?

Er du ramt af bot-tilmeldinger, vil du reelt sende uønskede e-mails afsted. Det øger din risiko for, at dit afsender-domænes omdømme påvirkes negativt, fordi modtagerne ikke selv har bedt om at modtage disse mails.

Afhængigt af, hvordan dine formularer og dit tilmeldingsflow, til for eksempel nyhedsbreve, er lavet, vil bot-tilmeldinger resultere i, afsendelse af uønskede bekræftelsesmails, velkomstmails eller nyhedsbreve.

Finder robotterne vej helt ind til din mailingliste, så er du for alvor i problemer. Inaktivitetsfiltre kan ikke nødvendigvis fange og afmelde robotterne automatisk, fordi de også kan åbne og klikke i e-mails. Inaktivitetsfiltrene er altså kun delvist i stand til at rydde op efter et robotangreb ved automatiske og systematiske opsætninger. Vil du undgå at smide en masse rigtige brugere og kunder af din liste, så vil oprydningsarbejdet være forbundet med et væsentligt manuelt detektiv- og oprydningsarbejde.

Hvordan løser vi problemet?

Når det drejer sig om tilmeldinger til nyhedsbreve, vil ‘dobbelt-opt-in’ sikre mod oprettelse af fejlagtige mailadresser, så de ikke lander på dit daglige eller ugentlige nyhedsbrev. Det er ofte et godt sted at starte.

Læs mere om hvordan du sætter en stopper for svindelmails her.

For at reducere risikoen for, at robotterne overhovedet er i stand til at udfylde og indsende dine formularer, findes der flere produkter og metoder, som du kan anvende. Her er et par eksempler: reCaptcha, AKISMET til for eksempel WordPress og så Honeypot metoden, hvor skjulte felter hjælper med at afsløre computergenerede indtastninger.

Har du spørgsmål, eller har du brug for hjælp eller måske konkrete udfordringer, så tag fat i Morten Teisner.