En søgeordsanalyse er afgørende for enhver SEO-strategi. Ved at identificere og analysere søgeord kan du anvende de mest relevante og mest anvendte søgeord på dit website. Det muliggør målrettet optimering, hvilket øger sandsynligheden for at opnå høje placeringer på søgemaskiner og tiltrække mere organisk trafik til din hjemmeside.
Hvis du f.eks. udgiver et blogindlæg om et emne, som ingen søger efter, vil den blog ikke få trafik fra Google eller andre søgemaskiner. En søgeordsanalyse identificerer de søgetermer, som brugerne indtaster, når de søger i en browser. Derfor vil en søgeordsanalyse dels vise din placering i søgeresultaterne og dels afdække hvilke termer du bør anvende på dit website, for at sikre, at indholdet er relevant.
I dette blogindlæg har vi samlet 5 vigtige indsigter, du kan få ud af en søgeordsanalyse:
Det hele starter med hvilket indhold, der er relevant for din målgruppe. For at finde ud af, hvilke søgetermer din målgruppe leder efter i søgemaskinerne, eller hvilke spørgsmål de stiller om dine løsninger, bør du udføre en søgeordsanalyse. Hos Peytz anvender vi værktøjer som Googles Keyword Planner, SEMrush og Google Search Console til at identificere disse søgeord.
En søgeordsanalyse giver dig en detaljeret liste over relevante søgeord. Denne liste vises på det sprog, du vælger, og indeholder den gennemsnitlige månedlige søgevolumen for hvert enkelt søgeord. Søgevolumen afslører, hvor ofte folk på et bestemt sted søger efter søgeordet i gennemsnit pr. måned. For at få et fyldestgørende billede, der ikke er påvirket af trends, bør du kigge på en søgevolumen fordelt over en periode på 12 måneder.
Når en bruger foretager en søgning i en søgemaskine, forventer de at se de mest relevante svar så hurtigt som muligt. 80% af brugerne kommer aldrig længere end til den første side med søgeresultater, og derfor er det vigtigt, at din hjemmeside ligger i top 10 i de organiske søgeresultater for relevante søgeord.
Via din Google Search Console-profil, kan du se din virksomheds placering og hvilke af dine URL'er, der ligger højest. Positionerne angiver, hvor søgemaskinen linker en af dine sider til et søgeord, samt hvilken side Google viser, når en besøgende søger efter søgeordet.
Hvis søgeordsanalysen afslører, at dit website ikke rangerer i top 10, men i top 20, så bør du optimere de sider, der rangerer dårligst. Vær kritisk, når du ser på dit indhold, og tænk nøje over den merværdi, som det er tiltænkt at hver side skal give din målgruppe. Fokuser indholdet omkring, hvad din målgruppe ønsker at læse, og ikke på, hvad du ønsker at formidle. Start med at optimere de sider, der genererer flest visninger i din Google Search Console-konto.
Få endnu mere viden om søgemaskineoptimering af tekster og hvordan du få dem aktiveret med søgemaskineoptimering, lige her.
Google lægger stor vægt på E-E-A-T (Experience - Expertise - Authority - Trustworthiness), og bør derfor altid indtænkes, når du udarbejder indhold til dit website. Du bør relativt nemt kunne beskrive dine løsninger med ekspertise og autoritet og dermed skabe relevant indhold, og som vil give dit website et løft i søgeresultaterne.
Søgeordsanalysen er en nem måde at identificere “indholds-huller” på. Overvej f.eks. hvilke søgeord, som dit website ikke indeholder i øjeblikket, og sørg for at få lukket disse hulle med relevant indhold.
Søgeordsanalysen kan også give dig uvurderlig viden om dine konkurrenters placeringer og URL'er for de samme relevante søgeord. Et keyword research-script viser, hvilken side der rangerer først på et givent søgeord. Ranker en af dine konkurrenter oftere i top 10 end din virksomhed, så brug deres sider som inspirationskilde til dine egne indholdsoptimeringer.
Vil du vide mere om søgeordsanalyser, så udfyld formen nedenfor. Så tager vi fat i dig.