Du har nok hørt om webtilgængelighed, og du har måske også hørt, at offentlige digitale løsninger skal være compliant efter WCAG. Men er det egentlig nok? Ikke helt.
Vi forklarer her, hvad webtilgængelighed er, og hvordan du skaber en god brugeroplevelse for brugere, der lever med et handicap. Det vi kalder ægte tilgængelighed.
Lad os stille os selv spørgsmålet: hvad er webtilgængelighed egentlig? Helt konkret er det, at gøre indhold tilgængeligt for brugere, der lever med et handicap. Her deler man handicap op i fire kategorier:
Hele 20% af Danmarks befolkning lever faktisk med et handicap. Det er derfor ikke bare et hensyn til en mindre gruppe, der skal tages, når vi taler webtilgængelighed. Og det er ikke kun et hensyn: Det er faktisk et lovkrav at være tilgængelig – i hvert fald for alle offentlige digitale løsninger.
Særligt er det i kategorien tekniske fejl, at tilgængelighedskravene ikke bliver opfyldte, som blandt andet sker, når en HTML er fejlbehæftet. Her er der kun 25 ud af 116 sites, der efterlever tilgængelighedskravene. Derudover viser designfejl og velkendte redaktørfejl sig også at være udbredte.
For at være compliant, skal du overholde en række guidelines, beskrevet af organisationen W3C, der omtales som WCAG (Web Content Accessibility Guidelines).
Kort sagt handler de her guidelines om, hvordan man med design og kode præsenterer indhold, så de der lever med et handicap, har mulighed for at tilgå det. Det kan f.eks. handle om:
Dette er dog kun toppen af isbjerget. Læs mere om WCAG.
At gøre dit website brugervenligt for alle er et afgørende første skridt i udviklingen af et mere mangfoldigt onlinefællesskab. Vores 10 tips vil hjælpe dig med at gøre dit website mere tilgængelig og inkluderende, samtidig med at du sikrer dig, at ingen brugere med handicap eller funktionsnedsættelser udelukkes fra din digitale løsning. Få de 10 tips her.
Når der nu er en masse kloge hoveder, der har sat sig ned og defineret de her guidelines, hvorfor er det så ikke nok? Svaret er, at der er stor forskel på teori og virkelighed.
Lad os lege, at en der hedder Preben har lavet en webshop. Du vil gerne købe et af hans produkter, men på produktsiden ser du, at der er ikke nogen ‘Læg i kurv’-knap. I stedet for en knap, er der et link. Og i stedet for, at linket er placeret i højre side, er det gemt i en lang prosatekst. Hvis det lykkes dig at finde linket, kan du sagtens købe et produkt – men lykkes det? Hvis du spørger Preben, vil han sige, at du da sagtens kan købe produktet, for alle de nødvendige elementer er der jo.
Her vil de fleste nok kalde Preben en idiot. Dels fordi han vælger at gøre noget, der på ingen måde hjælper hans brugere til at udføre den ønskede handling, og dels fordi det jo tydeligvis vil gå ud over hans konvertering og dermed hans omsætning.
Det er præcis det samme, der sker, når du vælger bare at være ‘compliant’. Det kan godt være, at du teknisk set overholder reglerne, men har du egentlig tænkt over, hvordan du skaber den bedste oplevelse for brugere med et handicap? Når du stiller dig selv det spørgsmål, begynder du at se den virkelighed, dine brugere oplever.
Ligesom blot at følge guidelines ikke er nok, så bør du heller ikke nøjes med at bruge nogle af de tilgængelighedsværktøjer (såkaldte ‘checking tools’), som scanner dit site og giver en rapport om, hvad du mangler. Ikke dermed sagt at de ikke er værdifulde, de er bare ikke tilstrækkelige.
Den bedste måde at arbejde med webtilgængelighed er at triangulere din indsats. Du skal altså arbejde med tre forskellige aspekter, for at skabe en ægte tilgængelig digital løsning:
Vi har erfaring med at arbejde med tilgængelighed i vores design af webløsninger, og flere af vores konsulenter certificerede inden for disciplinen. Vi kan og vil derfor rigtig gerne hjælpe dig med at sikre webtilgængeligheden på dit site, så både du og dine brugere kan få glæde af hinanden.