Peytz | Blog

Søgemaskineoptimering af tekster for skribenter

Skrevet af Admin | Apr 28, 2023 8:44:58 AM

Hvis du husker søgemaskinerne, når du skriver, bliver det nemmere at være relevant for dit publikum på nettet. En lille smule simpel søgeviden kan bringe dig langt. Husk: 60% af alle besøg på hjemmesider starter på en søgemaskine.

Målet med denne artikel er at give en række tips til simple gør-det-selv SEO-rutiner til skribenter og indholdsansvarlige. SEO er nemlig ikke kun noget, der er vigtigt for teknikere og performance-marketing-nørder. Det er også supervigtigt for dig som skribent. 

I dette blogindlæg skal vi kigge på at:

Grundlæggende SEO for begyndere

Søgemaskineoptimering - eller SEO - er i virkeligheden ikke så kompliceret. Grundlæggende handler det om at skrive til sin målgruppe. Men når man skriver, skal man tænke over, hvad ens læsere kunne tænkes at søge efter.
Og så skal man sørge for, at ens website præsenterer indholdet for søgemaskinerne, så det er nemt for Googles webcrawlere at matche siden til søgninger.
Der er groft sagt tre ingredienser, der indgår i en stærk placering på Google:
  1. At have et superhurtigt, mobiloptimeret og tilgængeligt website
  2. At præsentere sit indhold med en semantisk opbygning, der viser, at dit indhold er relevant for søgeresultater
  3. At være et højt vurderet site, som mange linker til

Som skribent er det selvfølgelig punkt nummer to, som du skal være opmærksom på, når du sætter dig til tasterne. Men hvordan bliver man, som skribent, relevant for søgeresultaterne?

Find de rigtige søgeord med søgeordsanalyse

Tænk på din læser! Hvad mangler hun? Hvad leder hun efter? Og hvad skriver hun i søgeboksen? Og hvad er det, der kommer frem i søgeresultatet? Det kan man undersøge ved at lave en søgeordsanalyse.
Der findes heldigvis mange gode værktøjer, der kan anvendes til at undersøge, hvad der bliver søgt på på søgemaskinerne. Nogle er helt gratis.

  • Kig på Googles auto-complete forslag når du søger, og kig på forslag til relaterede søgninger i bunden af det resultat du kigger på
  • OpenAI’s ChatGPT er også et godt bud, når der skal fås ideer
  • Du kan kigge på Google Ads, hvor du kan få informationer om søgemængder og sværhedsgraden af søgeord i den såkaldte Keyword Planner.
  • Specialiserede betalingsværktøjer som SemRush, Moz, Hrefs giver dig adgang til en masse data og værktøjer. De er typisk lidt dyre, men man kan jo altid tage en gratis prøveperiode.

Du kan læse meget mere om søgeordsanalyser, der kan give dig essentielle indsigter om dit website, lige her.

 

Download vores komplette SEO guide

Hvordan ser en idiotsikker SEO-strategi ud? En, der får dig til tops i søgeresultaterne? I dette whitepaper kan du blive klogere på hvordan du kan bruge indhold og søgeord med succes, hvilke aspekter, der er vigtige, og om den seneste udvikling inden for SEO-land, så du kan distancere konkurrenterne.

 

Googles Autocomplete


Når du søger på google bliver du allerede præsenteret for relevante søgeresultater på første side, hvor den såkaldte auto-complete funktion viser dig eksempler på formuleringer, som mange folk søger på.

Du kan også finde forslag til relaterede søgninger i bunden af selve søgeresultatsiden. Det er også eksempler på typiske søgninger.

Prøv nogle af de foreslåede søgninger og udforsk mere, og pludselig vil du have en masse input til forskellige søgeord, som du kan lade dig inspirere af, når du skriver.

Husk også at kigge på resultaterne. Er der mange fantastiske artikler allerede om dit emne? Så skal du måske overveje, om du skal finde en ny vinkel, hvor konkurrencen ikke er så stor.

Søgeord fra ChatGPT

ChatGPT kan også være en god kilde til input. Se for eksempel forslagene her. Jeg var nok ikke selv kommet på “SEO Copywriting,” men det kan da et eller andet!

Google Ads og Keyword Planner

Et andet gratis værktøj er Google Ads, der har udviklet værktøjet Keyword Planner. Her kan du tjekke hvor mange, der søger på de søgeord, du har opdaget. Det er et godt nok et værktøj til folk der køber reklamer hos Google, men kan sagtens anvendes uden at du skal købe et eneste banner. Du skal bare oprette en bruger på Google Ads.

Google Ads giver ikke helt præcise data, men inddeler blot i grupper. Alt under hundrede får bare en streg, men der kan altså godt være noget at komme efter alligevel. Læg mærke til at Google giver et bud på “konkurrencen” - det her er godt nok konkurrencen om at købe annoncer på søgeordet, men det kan alligevel give en indikation af, om der er hårde konkurrenter derude på et givent søgeord.

Specialiserede søgeværktøjer (Semrush, Moz, Hrefs)

Det gode ved de specialiserede værktøjer er, at de sparer dig for en masse tid. Men mindre kan altså gøre det. De specialiserede værktøjer køber søgetrafikdata af søgetjenesterne, så man kan tjekke sit eget site, sine konkurrenter og få input til alternativer ud fra søgetermer, man allerede overvejer.

Til denne artikel smed jeg “søgemaskineoptimering” ind i Semrush og fik 149 relaterede søgetermer ud, med en omtrentlig månedlig søgemængde på. Jeg udvalgte en håndfuld, som jeg tænkte kunne være relevante for denne artikel.

  • kursus søgemaskineoptimering (260)
  • søgemaskineoptimering google (170)
  • hvad er søgemaskine optimering (170)
  • søgemaskineoptimering tips (90)
  • semantisk søgning og søgemaskineoptimering (50)
  • søgemaskineoptimering gør det selv (50)
  • introduktion til søgemaskineoptimering (20)
  • søgemaskineoptimerede tekster (10)
  • hvordan søgemaskineoptimerer man (10)

I første omgang er resultatet måske lidt nedslående. I hvert fald, hvis man sidder og drømmer om, at få en masse ud af at skrive til tekstforfattere og kommunikatører – 10 søgninger på søgemaskineoptimerede tekster er meget lidt.


Men sådan er det nogen gange, når vi vil skrive om noget som er lidt nicheagtigt. Og hvis du skriver en god artikel, og vedligeholder den, så vil værdien komme over tid. 10 besøg om måneden bliver jo immervæk til 120 besøg om året!

Placer dine søgeord semantisk korrekt på din artikel

Når du har udvalgt dine søgetermer, så gælder det om at placere dem på de fineste steder på din side.
Her er de grundlæggende SEO-placeringer på en hjemmeside:

  • Overskrift H1 - svarer til Overskrift 1 i Word. Der må kun være én pr. side.
  • Underoverskrifter H2 - svarer til Overskrift 2 i Word
  • Keywords i brødteksten - lad være med at komme kunstigt mange ord i teksten
  • Gode links til interne og eksterne kilder
  • Alt-tags på billeder
  • Strukturerede data på siderne
  • Tabeller med data
  • Bullet- og nummererede lister
  • Schema-markerede informationer (mere om det senere)

Det handler om at disse elementer matcher de bærende søgetermer for siden. Hvis du gør dette korrekt, optimerer du din mulighed for at Google forstår, hvad din side handler om.

Glem ikke de usynlige tags som er vigtige på google

Der er nogle ekstra tags som ikke er synlige på din side, men som er vigtige på google. Ofte bliver de sat automatisk af dit CMS, men de er ekstremt vigtige for at blive set og valgt på Googles søgeresultatside

  • Title-tagget - Det som står i fanen i din browser - bliver også brugt til det blå link i søgeresultatet på google
  • META Description - En beskrivelse af indholdet. Google viser denne under sidens titel
  • Sidens URL

En stor del af slaget om det søgende publikum udspilles på Googles resultater. Det er dumt at blive overset, fordi du ikke tog dig tid til at skrive en god titel og en god meta-beskrivelse!

Pillar Pages - Få dit indhold til at rotte sig sammen

Endelig vil jeg gerne foreslå dig at tænke over, hvordan du får dine tekster til at samarbejde på din hjemmeside. Det er en fordel for dine brugere, men det er også godt over for Google.
Ved at have en stærk struktur af godt indhold omkring et emne, bliver du vurderet som en autoritet inden for emnet. Det giver bonus i din placering.

Lav en Pillar Page (søjleside)

Hvis du har et emne, hvor du gerne vil markere dig, så kan det være en ide at lave en pillar page, eller en søjleside. En pillar page er en lang artikel, der holder en masse andet indhold oppe, fordi den samtidig linker ud til en masse andre artikler.

Du skal skrive den bedste lange og sammenhængende introduktion til dit emne i én lang artikel, og så inddele den i underkapitler. Fra hver underkapitel giver du så læserne mulighed for at dykke ned i uddybende artikler om de enkelte emner. Men din pillar page kan stadig bare læses som én lang, smaddergod artikel.

Fidusen er, at du skaber en indgang til dit emne, der vil give Google en masse tekst at finde relevans i. Samtidig vil læsere se din artikel og tænke “Der var den! En side, der virkelig er gennemarbejdet!”

Og for en skribent er formatet nemt at have med at gøre. Man kan bygge søjlesiden op lidt efter lidt. Du dropper at udgive en masse indhold, sorteret efter udgivelsesdato på en blogside. I stedet vedligeholder du noget evergreen-indhold som har blivende værdi, og som tilsammen giver besøgende indtrykket af, at du har rigtig meget at byde på.

Pillar pages har vist sig at være bedre som landingssider, og mere effektive til at samle permissions op. Den sender bare alle de rigtige signaler!

Hvis du mangler flere gode argumenter for pillar pages, så tjek Moz artiklen “Pillar pages: Why and How you should add them to your content strategy

Og ved du hvad… mens jeg sidder her, tænker jeg… måske kunne denne her artikel være en meget god start på en søjleside!

Held og lykke med at skrive søgevenligt!

Har I lyst til SEO inspirerende workshop?

Udfyld formularen nedenfor, så bliver du kontaktet af Jens Poder, innovationsdirektør i Peytz.

 Mail: jp@peytz.dk | Telefon: 21728882

Jens driver udvikling af digitale koncepter og forretningsudvikling med en bred palet af innovationsværktøjer: Workshops, Skitsebaseret ideudvikling, Prototyper og Brugerinddragelse.