Skip to main content

Kender du disse 4 fordele ved server-side tracking?

Server-side tracking hjælper dig med at indsamle data om dine kunder online, og giver dig fuld kontrol over dine data.

Kontakt

Lars Hornbeck, afdelingsdirektør, Technology

I dette blogindlæg vil vi kigge nærmere på fordelene ved server-side tracking fremfor client-side tracking. Vi ved, at data er afgørende for at få indsigt i dine brugeres adfærd. Data giver dig mulighed for at forbedre brugeroplevelserne og optimere din ROI. Men hvordan indsamler du data på en pålidelig måde, når flere og flere browsere forbyder tredjepartscookies? 

Den traditionelle måde at indsamle data på, også kendt som client-side tracking, er i de seneste par år blevet stadig mere begrænset på grund af behovet for at beskytte privatlivets fred samt browserbegrænsninger. Server-side tracking kan være løsningen på dette problem.

I dette blogindlæg fortæller vi dig mere om fordele og ulemper ved server-side tracking, hvordan du selv sætter sporing på serversiden op, hvad de bedste fremgangsmåder er, og ikke mindst, hvad det koster. 

Fordele ved server-side tracking

Ved at flytte sporingsmekanismen for scripts fra browseren til din server opnår du flere fordele: 

1. Berigelse af data 

Ved at flytte data til dine servere kan du berige disse data med data fra andre kilder, såsom CRM-data, hvilket er med til at skabe et mere komplet kundebillede. På den måde kan du anvende kunders loyalitetsniveau til at skabe en look-a-like målgruppe baseret på det data du allerede ligger inde med.

2. Nøjagtighed i data 

En anden stor fordel er, at du opnår en større nøjagtighed af dine data. Fordi mange browsere allerede blokerer for tredjepartscookies, eller fordi brugerne bruger en adblocker, kan de data, du indsamler, være mindre nøjagtige. Server-side tracking giver flere fordele i forhold til client-side tracking, f.eks. ved at omgå browserindstillinger og annonceblokkere. Det resulterer i mere nøjagtige data. Husk dog transperens i dine cookie- og privatlivspolitikker - intet samtykke betyder ingen sporing. 

3. En bedre forståelse af sikkerhed 

Tilføjelse af tredjepartsscripts til dit website indebærer altid en vis risiko. Når du migrerer disse scripts til en server, får du bedre styr på, hvilke data der indsamles, og hvilke data der sendes til en ekstern part som fx Google eller Facebook. På den måde kan du forhindre en uønsket deling af personlige oplysninger. 

4. Gevinster i forhold til ydeevne 

Endelig er vi nødt til at tale om performance, for i stedet for at sende forespørgslerne til brugerens browser, kan de nu sendes direkte til serveren. Det reducerer indlæsningstiden i browseren og gør dit website hurtigere for dine besøgende. Forvent ikke mirakler her, men alt hjælper. 

Client-side vs. server-side tracking: alle fordele og ulemper

Hver konfiguration har sine fordele og ulemper, så vi har listet dem i en fin oversigt.

Client-side tracking

visual-2

Fordele

Enkel opsætning

Client-side tracking er nemmere at sætte op, da de fleste platforme er sat op med netop dette for øje. Takket være værktøjer som fx Google Tag Manager kan du meget hurtigt tilføje sporingsscripts til et website eller en app.

Leverer detaljerede data
En browser er en kilde til information, dvs. at når et sporingsscript indlæses via browseren, kan scriptet læse disse kontekstuelle data og sende dem videre til en ekstern part.

Lavere omkostninger
Med client-side tracking har du ikke omkostninger forbundet med at anvende og administrere en server.

Ulemper

Data blokeret af browsere eller adblockere
Da nogle browsere eller adblockere blokerer for tredjepartscookies, vil du ikke kunne spore alle besøgende og deres adfærd. Nu, hvor Google har meddelt, at de stopper deres understøttelse af tredjepartscookies i 2024, vil konsekvenserne kun blive værre.

Langsom indlæsningstid
Jo flere sporingsscripts, der føjes til websitet, jo langsommere indlæses dit website på grund af alle opkaldene til tredjeparter. Dårlig styring af dine sporingsscripts kan være skadelig for din hjemmesides brugeroplevelse.

Risiko for indsamling af personlige oplysninger
Du har meget lidt kontrol over de data, som et sporingsscript videresender, og du ønsker ikke at sende uønskede e-mailadresser eller andre personlige oplysninger til Google Analytics.

Server-side tracking

visual-1-1

Fordele

Ejerskab og kontrol over data
Med server-side tracking bestemmer du selv, hvilke data, der skal sendes til tredjepartsleverandører som fx Google og Facebook. Hvis du bruger Google Cloud, kan du også meget nemt sende disse data videre til dit datalager til yderligere analyse.

Bedre brugeroplevelse
Server-side tracking flytter alt belastningen til serveren, hvilketbetyder, at brugerens browser ikke behøver at gøre noget. Det resulterer i en kortere indlæsningstid, hvilket kan forbedre dit websites ydeevne.

Ingen påvirkning af browserbegrænsninger
De data, du indsamler via server-side tracking, kan ikke manipuleres af browsere eller adblockere, og derfor kan du opleve at få 20-50% flere konverteringer i dine rapporter.

Ulemper

Kompleks implementering
Ofte er en server-side tracking mere kompleks end client-side tracking. Du kan derfor få brug for hjælp fra din IT-afdeling eller en ekstern leverandør til at sætte selve serveren op.

Højere omkostninger
En server koster penge, også selvom du næsten ikke sender nogen data. Senere i denne artikel ser vi nærmere på omkostningerne ved sporing på serversiden.

 

Download vores whitepaper om CDPSkærmbillede 2023-08-21 kl. 12.23.16-1

En Customer Data Platform indsamler dine kundedata fra forskellige platforme, ensretter dem så de kan give dig et 360° overblik. Dette whitepaper giver dig viden om hvad en CDP er, hvordan du implementere en CDP i din organisation, hvad du kan opnå med en CDP og hvilke betingelser der er, når du anvender en CDP.

Download whitepaperet her

 

Sådan kommer du i gang med server-side tracking

Nu hvor du kender alle fordele og ulemper ved server-side tracking, er det næste spørgsmål: Hvordan kommer du i gang med det? 

Der er nogle trin, du skal følge for at få dit server-side tracking-projekt til at fungere. I vores eksempel antager vi, at du vil komme i gang med Googles værktøjsstak, men der er selvfølgelig også andre udbydere som fx Amazon. 

1. Opsætning af et servermiljø 
Et servermiljø består af to dele: en servercontainer, som du opretter i Google Tag Manager, og en tagging-server, som i vores eksempel er sat op i Google Cloud. Tagging-serveren vil være det punkt, som du videresender data til. Sørg for ikke at linke til en faktureringskonto i Google Cloud, ellers bliver dine data ikke gemt. 

2. Opret en klient i Google Tag Manager
En klient er et element, der er specifikt for en server-side Google Tag Manager container. Klienten lytter til indgående HTTP-anmodninger, og behandler derefter disse anmodninger. Hvis vi ser på en GA4-klient, vil den lytte til indgående anmodninger fra Google Analytics 4 og omdanne dataene herfra til en hændelse, der kan anvendes af andre tags på serversiden. Du kan f.eks. opsætte Facebook Conversion API ved hjælp af GA4-klienten.

3. Oprettelse af dit første tag i servercontaineren
Når du har oprettet en klient, er det næste skridt at oprette et tag. Ligesom i klientversionen af Google Tag Manager har du flere muligheder her. Hvilken mulighed du vælger, afhænger af den platform, der skal modtage data:Google Ads, Facebook, Google Analytics eller lign.

Bedste fremgangsmåder for din server-side opsætning

Grundlæggende har du nu en fungerende serverside-sporingsopsætning. Der er dog stadig nogle valgfrie skridt, du kan tage for at sikre, at din serverside-opsætning er i overensstemmelse med best practices.

Indhent browserdata
I en serverside-container modtager du kun HTTP-anmodninger, som i sig selv ikke indeholder så mange data. Fordelen ved client-side tracking er, at du automatisk indsamler data fra browseren, hvilket giver dig flere rapporteringsmuligheder. Vil du stadig gemme disse browserdata og sende dem videre til din serverside-container? Så kig på dine eksisterende tags i din Tag Manager på klientsiden. For GA4-tags er der muligheden "Send til servercontainer". Dette giver dig mulighed for at videresende altdata fra browseren til din servercontainer.

Brug dit eget domæne til mere dataejerskab
Med en standard server-side tagging videresender du dataene til et Google-domæne: .appspot.com. Det er bedst at oprette et brugerdefineret domæne med et af dine egne underdomæner. I vores tilfælde kunne det være measurement.peytz.dk.

Hvis du gør det, vil alle data blive indsamlet som førstepartsdata, hvilket er nyttigt, hvis du vil bruge cookies.

Berigelse af dine data
Nu, hvor du har en fungerende server-side implementering, er det tid til at berige de data, du indsamler fra dit website eller din app, med data fra dit CMS eller CRM. Som vi nævnte tidligere, kan du f.eks. sende loyalitetsstatus fra dit CRM videre til dine annonceplatforme for at hjælpe dine kampagner med at køre mere effektivt.

Opsætning af dataovervågning
Når din dataindsamling kører på serversiden sker det desværre af og til, at noget går galt. For eksempel kan din server være midlertidigt utilgængelig på grund af en teknisk fejl, eller dit website kan være nede på grund af en stor stigning i antallet af besøgende. For at minimere datatab er det bedst at aktivere nogle overvågningsregler, som straks advarer dig, hvis noget går galt.

Omkostninger forbundet med sporing på serversiden

Server-side tracking er desværre ikke gratis, der er visse omkostninger forbundet med at bruge en server. Der er 3 ting, som kan koste dig penge, og som vi forklarer i detaljer nedenfor.

Forekomster
Hvis du anvender Google Cloud til sporing på serversiden, skal du overveje, hvor mange instanser du har brug for. Vi anbefaler mindst tre instanser med en automatisk skalering på maksimalt seks instanser. Tre instanser koster omkring 100 euro om måneden. Du kan altid ændre antallet af instanser, hvis de ikke længere opfylder dine aktuelle behov. Andre udbydere som AWS eller Azure bruger samme princip, selv om deres betegnelser for instanser vil være lidt anderledes.

Volumen
Hver gang du overfører data fra din server til en ekstern platform som f.eks. Google Analytics, skal du betale et beløb for det. Heldigvis er omkostningerne ofte ubetydelige, selv for websites, der behandler 500.000 besøg om måneden.

Logging
Hvis du anvender Google Clouds App Engine, bliver alle indgående forespørgsler automatisk logget. Du får 50 GiB om måneden gratis, hvilket er mere end rigeligt for mange virksomheder. Når din kredit er brugt, og du logger f.eks. 100 GiB om måneden, kan det dog blive en betydelig del af dine samlede månedlige omkostninger. Du kan deaktivere dette, hvis det er nødvendigt for at spare omkostninger, selvom vi ikke anbefaler det.

Publiceret 17. maj 2024