Når man vil lave en specifik applikation til mobiltelefoner (og måske også til iPad / tablets), er der et vigtigt valg at gøre: App eller ikke-app?
iPhone har længe stået i spidsen for et større app-hysteri, men der er rigtig mange gode grunde til IKKE at lave en app.
Der er åbenlyse fordele ved at lave de såkaldte web-apps (som dækker over et website, der opfører sig som en app og som har sit eget app-ikon på skærmen). De virker til alle smartphones, giver bedre statistik, direkte betalingsmuligheder og meget andet godt.
Men selvfølgelig findes der også situationer, hvor det giver fin mening at lave en såkaldt “native app.” Altså en app, der er kodet specifikt til iPhone, og en app, der er kodet specifikt til Android.
Den vigtigste forskel skal findes andre steder end i teknologi-valget, nemlig i markedsføringen. Apples App Store har en fantastisk evne til at skubbe apps ud til iPhones og iPads. Gennemslagskraften er hele 10 gange større end det tilsvarende Android market, som leverer apps til Android-phones og -tablets.
Da FDB launchede sin app “aftensmad” på App Store lå de nummer ét på hitlisten over populære danske apps i en hel uge. Det gav rigtig mange downloads, og downloads er altafgørende for succes.
Det samme er sket for mange andre danske apps – så mange kommer der nemlig heller ikke hver uge.
Så hvis du påtænker en mobil applikation, som har en bred appel, kan markedsføring via App Store gøre en forskel. Og for at komme på App Store skal man altså have en app.
Teknologien spiller selvfølgelig også en rolle, og ifølge min særdeles kompetente kollega, Nikolaj, skal man vælge en native app, når et af følgende kriterier er opfyldt:
Applikationen indeholder animeret eller vektoriseret grafik, fx. 3D grafik
Applikationen lagrer data permanent, fx. billeder, dokumenter o.lign.
Applikationen har en brugergrænseflade, der ikke egner sig til web, eller som er designet til andet end standardelementer i et operativsystem, fx. spil
Applikationen benytter hardware i mobilenheden, der p.t. ikke er understøttet af browsere
Nikolaj gør opmærksom på, at ovenstående liste ikke er udtømmende og i sagens natur konstant ændrer sig.
Hvis vi for eksempel vil lave en app, som skal kunne:
Læse brugerens position
Søge/slå op i lokationsdata
Præsentere data grafisk
Gemme favoritlokationer
Inkludere statistik
– så kan vi gøre det med begge teknologier.
Bliver markedsført via Android Market og App Store
Kræver ingen hosting udover eksisterende API
Giver maksimal udnyttelse af skærmen
Giver mulighed for push notifications (breaking news)
[iOS] Kræver godkendelse hos Apple (tid og evt. begrænsning på indhold)
[iOS] Opdateringer tager tid pga. ovenstående
[Android] Rigtig mange forskellige hardware-enheder at teste på (for hver opdatering)
Skal designes og udvikles til både mobiler og tabletter
Er (stort set) platformsuafhængig
Kan opdateres efter behov
Kan let åbnes via et nyhedsbrev
Kan laves responsive, så den passer til alle skærmstørrelser
Det kræver noget af brugeren at tilføje en web app som ikon. Det er lettere at lave et bogmærke, som til gengæld hurtigere går i glemslen.
[Android] Nogle brugere sletter cache ved afslutning af browser, hvilket også kan slette indstillinger til web apps.
Der er sikkert alle mulige andre ting, jeg ikke har tænkt på, men ovenstående giver da lidt at overveje.
Den skønne hybrid-løsning er at udvikle en lillebitte native app, som markedsføres via App Store og Android market, og som bliver installeret på samme måde som andre apps – og som ikke gør andet end at launche en webapp.
Vi kan hjælpe dig med at udvikle apps - og vi er altid klar på en udfordring.
Udfyld formen her, så ringer vi dig op.