Skip to main content

Customer Data Platform

- nøglen til at forstå dine kunder

Kontakt

Lars Hornbeck, Direktør Technology

De fleste virksomheder ligger inde med store mængder data om deres kunder, men formår ikke at udnytte denne data optimalt. En Customer Data Platform løser denne udfordring ved at samle og ensrette data fra flere kilder på én platform og gøre dem tilgængelig for virksomhedens andre systemer, så de kan skabe forretningsmæssig værdi.

Hvad er en Customer Data Platform?

Virksomheders mange data-touchpoints giver et enormt potentiale for at indsamle data på tværs af platforme. En Customer Data Platform (CDP) er en database, som konsolidere nyttige kundedata fra forskellige kilder, f.eks. besøg på website, ordrer, e-mails, interaktioner på sociale medier og mobil-apps.

Mange af de systemer og kilder som virksomheder anvender til at håndtere kundedata, arbejder i siloer og udveksler ikke data. Det er derfor svært at få et fuldkomment overblik over de tilgængelige data, og endnu sværere at analysere. 

 Fordelen ved en CDP er, at den forbinder data fra alle tilgængelige systemer, og letter adgang til førsteparts kundedata. På den måde bliver det muligt at skabe indsigt i virksomhedens samlede data, og et komplet overblik over den enkelte kundes totale datasæt. Disse data kan give uvurderlig indsigt om f.eks. forventet profitabilitet og vurderinger af segmenter.

 Når alt data er samlet og struktureret i CDP’en, er det lettere at tilgå og anvende data på tværs af alle virksomhedens afdelinger. Det er nemlig ikke kun salg og marketing, der ved hjælp af en CDP kan skabe personlige kunderejser og målrettet markedsføring. De fleste afdelinger i virksomheden har potentielt stor gavn af CDP til at effektivisere og forbedre deres kommunikation med leads og eksisterende kunder.

CDP-R1-(1)-1 

Single customer view

Forudsætningen for at skabe gode kundeoplevelse ligger i at forstå kunderejsen for brugere, segmenter eller målgrupper. Ved hjælp af en CDP bliver det muligt at interagere med potentielle kunder i deres foretrukne kanaler, når de er engagerede. Dermed kan man som virksomhed opbygge tillid med kunderne, hvilket i sidste ende kan være med til at øge konverteringer og kundeloyalitet og dermed salget og bundlinjen.

 CDP’en samler, analyserer og forener alle tilgængelige datapunkter i et single customer view. Dette single customer view forener de forskellige kundeinformationer i én sammenhængende opdateret profil, der gør det muligt for virksomheden at forstå kunderne; hvem de er og hvad de leder efter. Det gør virksomheden i stand til at analysere på brugernes adfærd for bedre at kunne målrette og personliggøre fremtidige kundeinteraktioner og tilpasse kommunikation til brugere og kunderejsen.

 I et marked med øget konkurrence er det essentielt, at man som virksomhed gør sig relevant for de potentielle kunder på det helt rigtige tidspunkt. En CDP gør det muligt at eksponere potentielle kunder for relevant og personlig kommunikation på tværs af platforme og kanaler.

Download vores whitepaper om CDPSkærmbillede 2023-08-21 kl. 12.23.16

I dette whitepaper har vi samlet alt, der er værd at vide om en CDP. Du får viden om hvordan du implementere en CDP i din organisation, hvad du kan opnå med en CDP og hvilke betingelser der er for at få det fulde udbytte af en CDP.

Download whitepaperet her

 

Vælg den rigtige løsning

En CDP er ikke den eneste måde at aktivere sine kundedata, men har man mange kanaler og systemer med informationer, er det en god idé at læne sig op ad én samlet løsning. Der er flere aktører at vælge mellem, de varierer i både pris og fleksibilitet. Derudover kræver de forskellige løsninger tekniske forståelse fra dem, der efter etablering sidder med ansvaret for den daglige drift.

Der er næsten uendelige muligheder i forhold til hvilke data en CDP kan indsamle, derfor er det en god idé at have nogle use cases klar, inden man går i gang med at indsamle data. Use cases kan f.eks. hjælpe med at identificeret de kanaler, som en kunde eller segment anvender i deres kunderejse. Dermed kan man som virksomhed sikrer, at budskaber og informationer er tilpasset og ensrettet de ønskede kunder eller segmenter på tværs af kanaler.

GDPR og datarettigheder

En CDP kan gå noget tættere på den enkelte bruger end almindelig tracking, så det er vigtigt at have GDPR-hensyn i baghovedet, inden man begynder at samle data. De mange muligheder gør det fristende at indsamle en masse data, så vælg de data, du vil samle data med omhu. En CDP giver virksomheder mulighed for at indsamle samtykker og sikrer korrekt håndtering af samtykker, ​​GDPR og databeskyttelse.

Publiceret 22. februar 2023