Brugerne er centrum i alt, hvad vi laver. Det er dem, vi kommunikerer med, sælger til osv. Hvis de ikke er i centrum, så skyder vi ved siden af skiven. Derfor skal de inddrages.
Brugerinddragelse styrker dit digitale projekt hele vejen i processen. Ved at kombinere intelligent brug af webpaneler med agile onlinetestværktøjer, kan vi smidigt lave brugerinddragelse i alle faser af det digitale projekt.
Vores løsning
Vi tester på tre forskellige måder:
-
Webpanel
-
Testlab
-
Fjerntest
Webpanel
Vi har arbejdet med webpanel i mange år. Det fantastiske ved webpaneler er, at vi opretter en gruppe brugere, som gerne vil være med til at forbedre løsningen. Deltagerne er udvalgt på baggrund af demografi og målgrupper, på den måde kan vi få præcis de brugertyper, som vi ønsker at teste på.
Vi hjælper naturligvis vores kunder med at rekruttere og holde webpanelet kørende.
Testlab
Når vi laver online-testning af prototyper bruger vi Testlab. Testlab er et prototypeværktøj, hvor man kan lave mock-ups både af mobile- og desktopbaserede løsninger.
Testlab indbygger testscenarier og registrerer alt, hvad brugerne laver på løsningen. For hver test får vi heatmaps, der viser, hvordan brugerne har klikket sig rundt på websitet.
Og vi kan både teste håndtegnede skitser, wireframes og designede prototyper.
Derfor kan vi hurtigt og enkelt kunne teste en ny sitenavigation på bl.a. websites og holde den op imod de vigtigste brugerscenarier. Og det giver resultater. Vi kan bl.a. se, hvis en side ikke har en god usability.
Fjerntest
Det sidste element i vores agile brugertest set up er fjerntests. Her får vi videoer med brugere, der fortæller os, hvad de tænker, mens de prøver at løse de opgaver, vi stiller dem.
Brugerne bliver optaget via deres browser, mens de løser de opgaver, vi har stillet dem. Vi får det på også video, så kan gå i dybden med de forskellige udfordringer, der måtte være i vores design
Samlet gevinst
Brugertest hjælper os med at:
-
Forstå de problemer, vi skal finde løsninger på
-
Udvikle løsningsforslag
-
Udvælge de forslag, som bedst lever op til kriterier for en god løsning.
I store web- og designprojekt kommer der hele tiden nye ideer og diskussioner, mens vi arbejder. Ved at inddrage brugerne får vi deres feedback, som vi bruger i beslutningen.
Den helt store værdi kommer, når vi tester og validere sine koncepter, inden vores kunderne viser dem til deres stakeholdere.
Det er ikke kun analyse
Analyser i form af dybdestudier af målgruppers behov og større usability-studier er væsentlige værktøjer, som vi også elsker.
Brugerinddragelse bør ikke kun være analyser. Fx i designprocessen handler brugerinddragelse om at komme tæt på den målgruppe, vi designer til. At kunne række ud til målgruppen og afprøve hypoteser om løsninger, så vi kan lave et design sat sammen af validerede koncepter med sikker viden, om at brugeren forstår det. Så ved vi, at det virker.
Vi bruger brugerinddragelse, mens vi arbejder for at lære og sikre, at vi forstår kerneproblemet i den løsning, vi er ved at bygge.
Tag videnskaben ud af brugerinddragelse
Hvis du betragter brugerinddragelse som en videnskab, vil du opdage, at de svar, du har brug for for at komme videre i jeres proces, er både dyre og tidskrævende. Sådan lærer du dine brugeres behov og adfærd at kende på rekordtid. Det behøver ikke at være videnskab – det skal bare gøres. Læs hvordan, lige her.
Har du brug for hjælp til din brugerinddragelse?
Udfyld formularen her, så ringer vi dig op og fortæller om dine muligheder.