Et af de områder, hvor virksomheder har vanskeligst ved at etablere effektiv inddragelse af brugerne er, når man laver produktudvikling. Man får udfordringer, hvis man blot benytter de samme testmetoder, som man kender fra UX Design med prototypeudvikling og test.
I innovationsfasen af produktudvikling handler brugerundersøgelser primært om at sikre et optimalt produkt & markeds match.
Vores vigtigste opgave, på dette tidspunkt, er at afklare om vores antagelser om produktidéen matcher virkeligheden ude ved brugerne. Vi skal sikre os at:
Kunsten i innovationsfasen er at finde de vigtige “produktide-dræbere” tidligt. Produktide-dræberne er de antagelser vi gør os om brugerne i relation til vores produkt, som er afgørende for at få succes.
Ud fra disse kan vi designe de simplest mulige brugertest, der kan adressere disse antagelser. Vi arbejder, med andre ord, ikke åbent og eksplorativt, men derimod med fokuserede hypoteser om vores målgruppes behov, som enten skal valideres eller modbevises.
I innovationsfasen sigter vi efter at få en hurtig og præcis afklaring Tid er afgørende, hvis vi skal holde “lad os bare gøre det!” presset stangen.
De fleste virksomheder arbejder med flere produktideer på samme tid, og hvis man ikke har en effektiv metode til at afsøge indsigt kan man ikke følge med. Så risikerer man, at ens brugerinddragelse bliver en forsinkende barrierer, der skaber forstoppelse i systemet.
Målet er at minimere risikoen for, at vi tager fejl, uden at vi overinvesterer i undersøgelserne. Vi vil gerne slå ting ihjel hurtigst muligt. Vi laver derfor vores undersøgelser stepvist.
Det er vigtigere at få belyst flere af vores antagelser hurtigt i starten. Og så på et senere tidspunkt vende tilbage til samme antagelse, og give den en ekstra tur med luppen.
Hvis der er noget, alle kan blive enige om, så er det, at brugerinddragelse i digitale projekter er godt! Men trods denne tordnende konsensus er det som om, det altid er en udfordring at komme ud til brugerne i tilstrækkeligt omfang.
Den udfordring har vi arbejdet på at overkomme, så brugerinddragelse kan styrke dit digitale projekt hele vejen i processen. Ved at kombinere intelligent brug af webpaneler med agile onlinetestværktøjer, har vi fået etableret smidig brugerinddragelse i alle faser af designprocessen. Det kan du læse meget mere om her.
Til inspiration i arbejdet med brugerinddragelse i innovationsfasen er der væsentlig inspiration at finde i disse metodikker:
Jeg vil varmt anbefale, at kigge på disse bøger, hvis du står og leder efter input til, hvordan du laver brugerundersøgelser som en del af innovationsprocesser.
Udfyld formularen her, så tager vi en uforpligtende sank med dig om alle fordelene ved brugerinddragelse.