Med Google Search ads har du mulighed for at nå ud til din målgruppe i lige netop det øjeblik, hvor de aktivt leder efter dit produkt eller service - og det bedste er det hele er, at du kun betaler, når der bliver klikket på dine annoncer. Så du kan være sikker på, at du kun betaler, når du får noget igen. 

De 4 niveauer

Når du skal i gang med at opsætte dine kampagner, vil Google bede dig om at gøre det i følgende rækkefølge: Kampagne, annoncegruppe, søgeord og annoncer. Men i virkeligheden får du den bedste struktur, hvis du tænker baglæns: Søgeord, annoncegruppe og så kampagne. Ved søgeannoncer er det bærende element nemlig dine søgeord og det er dem, der afgør, hvor mange kampagner du skal opsætte. Søgeordene er den primære målretning og helt afgørende for kampagnes effektivitet. For at finde de rigtige søgeord, kan du stille dig selv spørgsmålene:

  • Hvad tilbyder jeg mine kunder?
  • Hvordan udtrykker mine kunder deres behov?

Lad os tage et eksempel:

Du har en cykelbutik, som sælger cykler, tilbehør og service i form af reparationer

Hvad tilbyder du dine kunder?  En ny cykel, ny cykelhjelm, ny cykelcomputer, lapning, smøring osv. 

Hvordan udtrykker dine kunders deres behov? De vil gerne have en Ny: Damecykel, mountainbike, bedstemorcykel. Høvding cykelhjem, skater cykelhjelm, trådløs cykel computer, cykelcomputer med GPS. 

Din kampagnestruktur kunne derfor se sådan her ud:

Kampagne

Kampagnen er dit overordnede niveau. Det er her du sætter budget og bestemmer budstrategi. Ved opsætning skal du sætte et dagligt budget, men vær opmærksom på, at Google godt kan finde på at bruge mere, hvis algoritmen vurderer at der er chance for en konvertering. Dog vil du aldrig bruge mere end dit daglige budget x 30,4, som er Googles længde-definition på en måned. Det er også på kampagneniveau, at du bestemmer den geografiske målretning. For at blive ved cykelbutikken, kan det f.eks. ikke svare sig at annoncere for service i hele landet, men derimod kun lokalt. 

Annoncegrupper

Er her, hvor du grupperer dine søgeord. Der er ingen regler for, hvor mange annoncegrupper du kan have, men tænk over at de alle deler samme budget i kampagnen. Derfor kan det være en fordel at have færre annoncegrupper og i stedet flere kampagner. På den måde har du mere kontrol over budgettet i de tilfælde, hvor der er annoncegrupper med meget dyre søgeord. 

Søgeord

Søgeordene er din primære målretning. I Google Ads kan du bruge deres søgeordsværktøj til at finde relevante søgeord, men brug også dine egne erfaringer til at opstille søgeord. Der vil helt sikkert også være søgeord, som du ikke vil findes på. For cykelbutikken kunne det f.eks. være “brugte cykler” eller “cykelauktion”, disse søgeord markeres som negative søgeord – så ved Google, at de ikke er relevante for dig.

Annoncer

Er det tekstelement, som vil blive vist på Googles søgeresultatside. Der findes flere typer af søgeannoncer.

En standard tekstannonce består af:

  • URL til din landingsside
  • 3 overskrifter med max 30 tegn
  • 2 beskrivelser med op til 90 tegn.

Den 3. overskrift er dog lidt en joker, det er nemlig ikke altid at den bliver vist – så husk på, at den skal kunne undværes. 

Med responsive tekstannoncer, kan du prøve flere overskrifter og beskrivelser af – de er en slags multi A/B-test. Så vælger Googles algoritme de overskrifter og beskrivelser som den mener passer bedst til brugerens søgning. Når annoncen har kørt et stykke tid, kan du se hvilke kombinationer der fungerer bedst, og lave annoncer ud fra de indsigter. 

Et god sted at starte, er at køre med én responsiv annonce og 2 standard tekstannonce i hver annoncegruppe. 

 

The basics 

Der er meget mere til Google Ads og også mange flere muligheder med Googles søgeannoncer, artiklen her dækker kun the basics. Men jeg synes du skal kaste dig ud i det, og har har du nogen spørgsmål, skal du ikke holde dig tilbage med at kontakte mig.