Tidligere i år fremlagde Instagram, at de ville skjule antallet af likes på opslag således, at det kun er afsenderen selv der kan se, hvor mange likes et opslag har fået. Instagram fortæller at initiativet er igangsat for at reducere konkurrencen om likes og derigennem fjerne noget af det social tryk mediet genererer. Instagrams administrerende direktør Adam Mosseri fortæller, at fokus i stedet skal være på at skabe forbindelser mellem mennesker, som deler ens interesser. Ændringen har fået mange reaktioner, som spænder fra positive til enormt negative, som bl.a. fokuserer på at hele ideen om at få et budskab bredt ud gennem Instagram forsvinder.

Men hvad betyder det så for dig?

Instagram erkender at når likes på opslag fjernes, vil det umiddelbart komme brugerne til gode først, og være skidt for virksomheder på den korte bane. Men Instagram forklarer også, at når brugerne føler sig bedre tilpas på mediet, fordi de ikke har noget at sammenligne med, vil deres aktivitet også blive bedre, og dermed vil det gavne virksomheder i det lange løb.

Med andre ord er det vigtigste fortsat at producere godt indhold. Med eller uden likes vil godt indhold forblive godt og generere interaktioner, og dermed vil forandringerne være minimale.

Hvad går Instagram ellers og laver?

Instagram har fortsat fokus på Shopping, som er blevet stort indenfor en kort periode. Shopping har tilmed fået sin egen kategori i “Udforsk”, hvor Shopping-opslag bliver sorteret gennem algoritmerne til at tilpasse den enkeltes præferencer. Shopping gør det muligt for virksomheder at linke fra et Instagram opslag direkte til et produkt på deres hjemmeside og derigennem drive mere trafik og dermed salg til sitet. Det er i vores optik væsentlig mere interessant end likes.