Teknisk SEO lyder som noget af det mest kedelige, man kan tænke sig. Men det er en livsvigtig del af dit SEO-arbejde, så du skal bare lære at elske teknisk SEO. Eller i hvert fald forstå værdien af teknisk SEO.

Du kan skrive nok så målrettet, i et sprog din målgruppe forstår og elsker, med relevante SEO-ord og emner og opbygget på præcis den måde, der får din læser til at sluge det hele.

Alt det er lige meget, hvis ikke Google (og de andre søgemaskiner) kan finde din artikel og forstå, hvad den handler om.

Det er dér, teknisk SEO kommer ind i billedet. Det handler i bund og grund om at bygge dit site og dine sider, så Google finder det rigtige – og kan indeksere din side korrekt.

Teknisk SEO involverer både webredaktører og udviklere.

For Google vægter disse elementer, når et site crawles og indekseres:

Opgaver Webredaktør Udvikler
1. Korrekt brug af H-tags             ✓
2. Loadtid        ✓
3. Struktureret data        ✓
4. Brug af Robot.txt        ✓
5. Alt tekster i billeder              ✓       ✓
6. Ingen duplicate content              ✓
7. Https://        ✓
8. Døde links              ✓
9. Mobile first        ✓
10. Sitemap i XML        ✓

Opgaverne kan fordeles mellem redaktionen og udvikling. Nogle gange ligger opgaverne begge steder.

1. Korrekt brug af H-tags

Google kigger i koden og leder dér, hvor de forventer at finde relevant information. Det betyder bl.a., at man SKAL bruge H1 (Heading 1) til sidens overskrift. 

For Google er H1 vigtigere end H2, så det kan ikke nytte, at man vælger H2 (eller endnu værre H3), fordi den er pænere på sitet.

Med nogle SEO-tools kan man vælge at have én overskrift til sitet og en anden til Google.

Her kan man f.eks. ved en test af løbesko skrive “Formel 1 i skoven” på sitet, så læserne kan relatere til overskriften og et billede, mens man til Google skriver “Anmeldelse: Nike Running Guru”, som dermed får konkrete informationer at forholde sig til (anmeldelse og brandnavnet).

For udvikling handler det om, at sikre, at H-tags anvendes korrekt, så en H2 f.eks. ikke bruges til ”Læs mere”.

2. Loadtid

Google vil give sine brugere en god oplevelse, når de søger. Det betyder bl.a., at hvis dit site loader langsomt, så er det IKKE en god oplevelse.

Sørg derfor for at optimere sitet, bl.a. ved at skalere billeder, så de ikke fylder for meget og ved at fjerne scripts and andre funktioner, der ødelægger performance uden at opfylde en vigtig funktion. Du kan teste dit sites loadtid her.

3. Struktureret data

Google kigger i koden efter informationer, der kan fortælle, hvad siden handler om. Med struktureret data kan du pege Google i den rigtige retning. Du kan bl.a. bruge Schema til at vise, at din side f.eks. er en opskrift eller en anmeldelse eller at siden er mest relevant for Hjørring i Nordjylland.

4. Brug af Robot.txt

Google bruger søgerobotter til at crawle dit site efter relevante informationer. Med robot.txt-filer kan du hjælpe robotterne til at gennemskue dine sider. Det er også her, at  du angiver, hvis sider ikke skal indekseres eller hvis links på siden ikke skal følges af søgerobotterne. Det er et supervigtigt værktøj, som dog også kan ødelægge rigtigt meget, hvis det sættes forkert op. 

5. Brug af alt-tekster

Googles algoritme er klog, men ikke så klog, at den endnu kan se, hvad et billede forestiller. Derfor skal man fortælle søgemaskinerne, hvad der er på billedet med de såkaldte Alt-tekster, Alternative tekster. I alt-teksten skriver du meget enkelt, hvad eller hvem billedet forestiller. Så kan Google indeksere denne viden sammen med de andre data, der indsamles fra siden.

Der er to opgaver her: At sikre at der er alt-tekster på billeder (udviklingsopgave) og at udfyldes disse (redaktør-opgave).

6. Intet duplicate content

Søgemaskinerne kan ikke lide, hvis samme indhold findes på flere sider. Når det sker, er det svært at vurdere hvilken side, der er den vigtigste.

Derfor skal man huske at bruge kanoniske url’er for at fortælle Google, hvilke af de ens sider, der er den vigtigste.

7. Døde links

Google er lidt ligeglad med dit site. De betragter det mere som en del af “det stooore internet”, som hænger sammen med links. I deres bog er links noget af det vigtigste overhovedet. Så hvis du har for mange døde links på sitet, trækker det ned i din søge-rangering. Huske derfor regelmæssigt at tjekke for døde links og rette dem.

8. Https://

De sidste år er der blandt de store digitale medier blevet fokuseret meget på sikkerhed. Det skyldes bl.a. at vi i højere og højere grad sender personlige og følsomme oplysninger digitalt.

9. Mobile first

Need we say more: Dit site skal SKAL være udviklet som mobile first. Søgemaskinerne kigger først på jeres mobile version af sitet.

Så hvis dit site ikke allerede er optimeret til mobile, så er det NU, det skal ske!

10. Sitemap i xml

Sørg altid for at have et sitemap for hele dit site i xml. På den måde hjælper du søgemaskinerne til hurtigere at indeksere dit site.

Ved at anvende Search Console til at uploade sitemappet får du hurtigere Googles opmærksomhed. Via Search console kan du også uploade dele af dit sitemap, hvis du har foretaget SEO-opdateringer her.

Har du brug for hjælp?