Man kan jo bekendt ikke både blæse og have mel i munden samtidig.  Så hvis du allerede bruger Google Analytics, men sidder med tanker om at bruge HubSpot i din virksomhed, skal du være klar over, at det kan ændre din måde at rapporterer på dine KPI’er.

I denne her artikel vil jeg gennemgå de væsentligste forskelle mellem de to systemer, og hvordan det kan have indflydelse på din virksomhed.

Lad os starte med at kigge på dem hver for sig:

HubSpot tracking

HubSpots tracking ligner umiddelbart meget det, som de fleste kender for Google Analytics;

  • Alle besøgende får en cookie tilknyttet i det øjeblik, de besøger siden. Hvis den cookie slettes, vil brugeren blive betragtet som et nyt besøg 
  • Systemet indeholder standard rapporter som omhandler trafikkilder, sidevisninger og kampagner

Hver af disse rapporter fortjener selvfølgelig sin egen lille guide, men for nu er vi mest interesseret i at kigge på dér, hvor HubSpot adskiller sig. 

Helt grundlæggende drejer det sig om, at HubSpot, grundet sin filosofi, interesserer sig meget mere for kontakter, leads og kunder frem for brugere og besøg. Det betyder bl.a.

  • Ved indsendelse af en formular kobler HubSpot automatisk alle tidligere besøg på samme enhed sammen med emailadressen på den pågældende formular
  • HubSpot tilskriver sidevisninger som følge af en tracket email til den pågældende kontakt, som klikker på linket i mailen
  • I stedet for brugere fokuserer HubSpot deres rapportering på, hvor mange besøgende som er blevet til leads og sidenhen kunder
  • Brugervenligheden kommer med en pris:  Det er svært at dykke ned i sidespecifikke detaljer
  • Hubspot tracker ikke unikke sidevisninger

Dertil kommer der også et vigtigt aspekt ift. deduplikering. Det er nemlig sådan hos HubSpot, at alle formularindsendelser, klik på CTA’er og links i en email bliver associeret med den samme kontakt, hvis det sker på samme enhed. 

Det betyder, at hvis du har kunder som potentielt bruger de samme enheder, kan du risikere, at nogle af dem bliver blandet sammen. Hvis du ikke ønsker, at HubSpot automatisk skal deduplikere dine kontakter, kan du her læse om, hvordan du ændrer indstillingerne i dit CRM.

Indtil videre kan det ovenstående godt få det til at lyde som om, HubSpot ikke er særligt godt værktøj til analyse af sin hjemmeside, men der tager man fejl. 

HubSpot tvinger dig som virksomhed til at tage stilling til den konkrete effekt af dine marketing og salgsinitiativer ned på brugerniveau. Dette kan ses i de rapporter, som stilles til rådighed som standard. De besvarer spørgsmål som f.eks.

  • Hvilke trafikkilder driver kontakter til at blive kunder?
  • Får du flere eller færre kontakter på de landingssider, du bruger?
  • Hvor mange kontakter, leads og deals er blevet lukket som følge af dine kampagneaktiviteter?
  • Hvordan kom du i kontakt med dine nuværende kunder?

Med andre ord så arbejder HubSpot kun med ét enkelt konverteringsmål: Nemlig hvor mange nye kontakter, man får.

Google Analytics

Google Analytics et værktøj, som bruges af digitale løsninger til at kunne foretage dybdegående analyser af de brugere, som besøger hjemmesiden eller applikationen. Værktøjet lader dig som administrator bestemme hvilke mål, som er essentielle for din virksomhed og understøtter bl.a. tracking af såkaldte mikrokonverteringer – altså handlinger som senere får brugeren til at blive din kunde. 

Hvis man kigger på, hvordan en bruger bliver til i Google Analytics, foregår det på samme måde som hos HubSpot: Nemlig ved at en cookie bliver knyttet til en bestemt bruger. Alle efterfølgende besøg på samme enhed bliver dernæst knyttet til den samme bruger (cookie).

Ligesom jeg skrev i afsnittet om HubSpot fortjener alle forskellene sine egne artikler, men overordnet set ligger Google Analytics’ styrke i følgende:

  • Rapportering på sidespecifikke metrikker samt indlæsningstid
  • Brugertilpasset opsætning af webkonverteringer
  • E-handelsrapportering
  • Brugertilpasset dimensioner og metrikker
  • Detaljegrad i rapporter
  • Assisterende konverteringsrapportering og værditilskrivning

Der hvor Google Analytics oftest fejler, er, at konverteringsmål skal opsættes af brugeren selv, så hvis dette ikke bliver gjort, eller gjort forkert, er værktøjet som regel ikke særlig handlingsskabende – også selvom man faktisk har al data lige foran sig. 

Dertil kommer det selvfølgelig, at Google Analytics har været taget i brug af de fleste virksomheder, så der ligger også et forandringsmæssigt perspektiv i at skifte til en HubSpot-baseret metodik ift. rapportering.

Sammenligning

Overraskende nok er der forskel på de to systemer. Nedenfor har jeg samlet de væsentligste forskelle, som jeg ser dem. Tabellen er både til oplysningens skyld og til dig som er i tvivl om hvad du kan bruge i de forskellige programmer. Dette er en grov oversimplificering. Husk det.

Parameter: HubSpot Google Analytics
Tracking af brugere
Detaljeret rapportering af websiteindhold *
Tracking af trafikkanaler
Tracking af konverteringsmål *
Assisterende konverteringer og tilskrivning *
Tracking af formularer * *
Tracking af knapper *
Rapportering og tracking på kundeniveau *
Tilpassede dimensioner
Hændelsestracking *
Segmenterede rapporter *

Felter markeret med ‘*’ betyder, at det enten ikke er muligt, eller at det kræver en tilpasning af standardproduktet. 

Tak endelig fat i mig hvis du er interesseret i de helt konkrete begrænsninger inde for hvert enkelt parameter. 

Opsummering

Så hvad betyder dette for dig, som overvejer at anskaffe HubSpot, eller måske allerede har det? Mest af alt er der én vigtig ting at tage med dig: Nemlig at HubSpot er en platform, som forbinder marketing, salg, kundeservice og CRM i én løsning. 

Når man taler om forskellen mellem, hvordan rapportering fungerer i de to programmet, er det altså vigtigt først at indse, at de to systemer er fundamentalt forskellige. Dette er både ift. deres indre motor, men også scope, pris og funktion. 

Personligt vil jeg anbefale begge programmer hvis det er muligt – hvorfor vælge, hvis du kan få det bedste ud af de to programmer? 

Kilder, hvis du vil vide mere

https://knowledge.hubspot.com/account/how-does-hubspot-track-visitors

https://knowledge.hubspot.com/crm-setup/deduplication-of-contacts-companies-deals-tickets#automatic-deduplication-in-hubspot

https://knowledge.hubspot.com/reports/set-up-sources-tracking

https://developers.google.com/analytics/devguides/collection/analyticsjs/command-queue-reference