Der findes et hav af SEO-værktøjer, plugins og gratis extensions, som alle kan noget forskelligt – men også meget af det samme.

Selvom du sikkert allerede bruger flere SEO-værktøjer, og måske har et par favoritter, vil jeg alligevel anbefale dig, at se nærmere på HubSpots SEO-værktøj.  

HubSpot-platformen består af 4 moduler, som omfatter CRM, Marketing, Sales og Service. Det har vi skrevet mere om her i artiklen Hvad er HubSpot.

HubSpot SEO er en del Marketing Hub-modulet, og er fuldstændig uundværligt i din content strategi. HubSpot fokuserer på Inbound Marketing og her spiller content en essentiel rolle, derfor fokuserer SEO-værktøjet på den del og knap så meget på det tekniske.  Det betyder ikke, at du kan glemme alt om Teknisk SEO – Slet ikke! Læs hvorfor og hvad teknisk SEO er i denne artikel.

HubSpot SEO er bygget op omkring Recommendations og Topics.

Recommendations

I Recommendations scanner HubSpot hele dit site og giver dig, i en let og overskuelig listeform, et overblik over hvilke SEO-opgaver, du skal prioritere på dit site. Prioriteringen er en lille, men virkelig god feature – især hvis du skal til og i gang med SEO-arbejdet og derfor kan have lidt svært ved at vurdere, hvordan og hvor du skal starte. 

Anbefalingerne er kategoriseret ud fra  parametrene:

  • Meta-beskrivelser: Meta-beskrivelsens længde og hvilke sider, der mangler
  • Word count: Hvilke sider der er har for lidt indhold   
  • Duplicate content: Sider med ens indhold, men også dublerede meta-beskrivelser og titler
  • Titel-tag: Titlens længde og hvilke sider, der mangler
  • H1-tag: Hvilke sider der mangler, og hvor mange H1-tags du har på hver side
  • Alt-images: Tjekker om der er er alt-beskrivelser på billeder

Recommendationsdelen adskiller sig ikke på så mange områder fra andre SEO-tools, men fungerer mere som en reminder eller en slags huskeliste/ fejlfinder, hvor du kan tjekke, hvad der lige skal fixes.

Topics

I Topics kan du virkelig kan nørde med din content strategi og SEO – det er her værktøjet for alvor skiller sig ud. Her får du illustreret og organiseret dit indhold i topic-clusters ud fra hvilke emner, der er vigtige i din forretning. 

Når du skal finde nye topic-clusters, så prøv også at tænke over brancherelevante emner. Du laver jo ikke indholdet for din egen skyld, men for at være relevant og blive set i markedet. 

I hvert topic-cluster har du en hovedside, som er din pillar-page. Din pillar-page går ikke i dybden med emnet, men berører emnet bredt og overordnet.

Fra din pillar-page linker du så til sub-sider, som går mere i dybden med de enkelte emner – tænk dem som underkategorier til din hovedside. Din pillar-page må dog ikke ende med at være en ren indholdsfortegnelse med links andre steder hen, her skal stadig være noget at komme efter for dine brugere.

Det kan godt virke lidt som om, at det bliver et kæmpe link arbejde frem og tilbage – og det er helt rigtigt. Linkingen fra dine sub-sider skal understøtte din pillar-page, og hjælper Googles crawler med at se sammenhængen mellem sub-siderne og din pillar-page.  

Vil du vide mere om Recommendations og Topics, så tjek videoen her fra HubSpot:

Det lyder måske lidt indviklet at arbejde med SEO, men det er ganske effektivt. Det tvinger dig nemlig også til at tage stilling til relevansen af dit indhold. Det kan godt gå hen og blive en større operation og medføre en del rettelser i dit indhold – men det er kun en god ting, SEO er nemlig en proces og ikke et projekt, og man bliver ikke færdig med at søgemaskineoptimere, hvis man vil forblive relevant (og det vil du jo gerne). 

Ikke bare et SEO-værktøj

Man kunne måske godt fristes til at tro, at HubSpot SEO bare er endnu et værktøj på listen. Men det adskiller sig alligevel en del fra f.eks. Yoast og Moz, som ellers er nogle af de mest brugte værktøjer. 

Forskellen er, at HubSpots SEO-værktøj kigger mere overordnet på dit indhold, og ikke specifikt på den enkelte side, som du er vant til fra f.eks. Yoast. 

Jeg håber, at det kribler i dine fingre for at komme igang med SEO-arbejdet! Hvis du har nogen spørgsmål, eller har brug for 15 min. sparring omkring din strategi, skal du endelig bare tage fat i mig.