Det er ofte svært at  sammenligne data fra din app, f.eks. fra Firebase, og fra dit website, f.eks. fra Analytics. Det er to forskellige platforme – og tallene er ofte som æbler og pærer, ikke til at sammenligne.

Det gør Google nu noget ved: De samler data fra dine vigtigste digitale platforme i et værktøj, Google App + Web. Rent faktisk er opdateringen allerede nemlig allerede rullet ud – dog kun som beta.

Det vil sige, at meget kan nå at ændre sig – også efter denne artikel er skrevet.

Hvis du har opsat Google Analytics for nyligt, har du sikkert også bemærket den.

Hvad er så nyt?

Google App + Web anvender et sæt ensartede metrikker, målepunkter, så man kan se integrerede rapporter på tværs af enheder. Det kan give dig svar på, hvilke kanaler der performer bedst, hvorfra kommer de bedste kunder, etc.

Også på en anden måde afviger Google Analytics app + web væsentligt fra sin forgænger. Ikke mindst fordi den bruger en helt anden model for sin tracking. Det betyder blandt andet at: 

  • Sessioner er blevet erstattet med brugerinformationer
  • Du får adgang til funktioner som før kun var tilgængelig for kunder med Google Analytics 360. Heriblandt brugertilpassede sti- og tragtanalyser
  • Der er nye metrikker såsom engagement rate 
  • Der er ingen sampling af data
  • Og der er automatisk opsamling af de vigtigste hændelser

Med de nye ændringer, ønsker App + Web at få os til at forstå vores hjemmeside som en applikation. Det giver rigtigt god mening, særligt for indholdstunge sites hvor et af de primære målepunkter, er brugernes engagement med sitet. 

Mange af tilføjelserne giver dog også god mening for mindre sites, hvor de automatiske hændelser betyder, at man ikke længere skal bekymre sig for, om det er sat rigtigt op. 

Det nye Google Analytics er som sagt stadig i beta-stadiet. Og det bliver den sandsynligvis ved med at være i et stykke tid endnu. 

Dog er der ikke noget som forhindre dig i at prøve det af.  Du kan nemlig sagtens køre både det nye og det gamle Google Analytics sideløbende! Så kan du selv få en fornemmelse for de nye ændringer. 

I tilfælde af at dette har din interesse, kan du vælge både at implementere det direkte på sitet eller du kan bruge Google Tag Manager.

Jeg vil derfor ikke anbefale, at man sletter noget, da der ikke er behov for det.

Der ligger jo stadigvæk en masse historisk data i dit gamle Google Analytics.

Det gamle eller det nye???

Hvad skal du så vælge, Google Analytics eller Google App + Web?

Her bliver jeg nødt til at komme med et kedeligt konsulentsvar: Det kommer helt an på, hvad der giver mening for dig.

Personligt hælder jeg stadigvæk mere til det gamle Google Analytics, bl.a. fordi, der er mange integrationer til eksempelvis Google Data Studio, som stadigvæk mangler til den nye type Google Analytics.

Når det så er sagt, kan jeg sagtens se nytteværdien i den nye model, og har din virksomhed en mobil app, vil jeg på det kraftigste anbefale at prøve værktøjet af. Dertil er der også en vigtigt ting: Det er nemlig gratis, ligesom det gamle Google Analytics. 

Sagt på en kortere måde – Prøv det, og hvis du kan lide det, hold ved det.

Hvornår er det færdigt?

Jeg har desværre ikke datoen selv, men hvis du ikke allerede er tilmeldt vores nyhedsbrev, vil jeg anbefale at du starter der. Her skal vi nok sige til, når det er ude af beta.