Det er ofte meget vigtigt for dit website og din forretning, at så mange som muligt giver samtykke til brugen af cookies på dit website. Ønsker du at vide mere om din målgruppe, så er du nemlig nødt til at vide hvad de foretager sig på dit site. 

Hvis du arbejder med designet og indholdet i dit cookie-banner, kan du sikre mange flere samtykker. Det er derfor afgørende, at du forstår at formidle din brug af cookies og hvilke fordele det har for brugerne af dit website. 

Ingen cookies – Ingen data

Hvis du har et cookie-banner på dit website, der sikrer et rigtigt samtykke, så har du sikkert allerede oplevet et drastisk fald i mængden af trafik. Det betyder dog ikke, at brugerne ikke besøger dit website. Du har bare ikke længere mulighed for at følge deres adfærd. 

Vi har implementeret samtykke-bannere for mange af vores kunder. Derfor har vi kigget på antallet af afgivne (altså ja til cookies) og afslåede samtykker (nej’erne) på tværs af alle disse kunder:

Antallet af sidevisninger falder i gennemsnit 29,1% i månederne efter implementeringen af et korrekt cookie-banner. Her har vi oplevet høje afvisningsprocenter på helt op til 83,2%, men vi har også set hvordan man ved lidt tilpasning kan få sin afvisningsprocent helt ned på 4,2%. Du kan altså selv gøre en væsentlig forskel ved blot at tilpasse dit cookie-banner. 

Undersøgelsen er baseret på anonym statistik fra 102 websites, der henvender sig til forskellige erhvervsområder. Herunder kan du se en oversigt over de forskellige statistikker, som kan bruges til at vurdere hvilken type banner du bør anvende.

Banner type Afvisning %
Alle muligheder for afvisning (Multiniveau) 51,2 %
Kun Accepter/Afvis 30,4 %
Skræddersyet banner 20.5 %

Som virksomhed ønsker du selvfølgelig at vide så meget som muligt om dine brugere, men det kan være svært at finde frem til hvilke ændringer, der er nødvendige. Derfor har vi ud fra vores egen erfaring samlet nogle gode råd til hvad du kan gøre, for at brugerne siger ja tak til cookies på dit website.

Vælg det rette banner

Når du giver brugerne mulighed for at sige nej til cookies, så er der flere måde, du kan gøre det på. Det er dog ikke alle muligheder, der giver dig de bedste resultater. Når du skal vælge hvilken type banner, du ønsker på dit website, så er der nemlig stor forskel på afvisningsprocenten for de enkelte bannertyper. 

På mange websites bliver du mødt af et multiniveau banner. Det vil sige et banner, hvor brugerne får mulighed for at vælge hvilken type cookies, de gerne vil have og krydse dem af på listen. Med denne type banner kan brugerne enten vælge at afvise cookies, at sige ja til dem alle eller kun at sige ja til udvalgte cookies.

cookiebanner_multiniveau

Det virker måske smart at give brugerne alle valgmulighederne med det samme, men vores erfaringer viser, at de mange informationer i banneret resulterer i en langt højere afvisningsprocent. For denne type banner ligger afvisningsprocenten i gennemsnit på hele 51,2%, hvorimod gennemsnittet for de øvrige typer af banner er markant lavere.

For at undgå en høj afvisningsprocent kan du i stedet vælge en enkel løsning med et accepter/afvis-banner. På den måde skal brugerne kun tage stilling til, om de ønsker at der sættes cookies eller ej. Du skal blot sørge for at forklare, hvordan brugen af cookies kan forbedre deres oplevelse på dit website.

cookiebanner_multiniveau

Med denne type banner ligger afvisningsprocenten i gennemsnit på 30,4%, selvom brugerne faktisk har færre valgmuligheder. Hvis du kan se, at du har en høj afvisningsprocent, kan du altså gøre en markant forskel ved blot at vælge et andet type banner.  

Vær skarp i din formidling

Når du har valgt typen af banner, skal du også overveje hvordan du præsenterer brugen af cookies på dit website. En standard tekst om brugen af cookies kan hurtig virke kedelig og fortæller ikke brugerne hvorfor de skal sige ja til cookies. Derfor er det op til dig, at kommunikere fordelene.

På websites, der har valgt at tilpasse deres tekst til brugerne og samtidig holder beskeden kort og præcis, kan vi se, at antallet af afvisninger er mindre sammenlignet med de øvrige løsninger. Det er her iblandt, at vi finder den laveste afvisningsprocent på kun 9,3%. 

cookiebanner_accepter_afvis

Andre eksempler på hvordan man kan arbejde med både tekst og banner kan ses på sl.dk. Her er der både formuleret en kort tekst, hvor kun det absolut nødvendige er inkluderet. Samtidig er der også lagt vægt på at cookies er til for brugernes skyld.

Derudover er knappen med ja til cookies også blevet gjort mere synlig for at nudge brugerne til at acceptere brugen af cookies. 

cookiebanner_custombanner

Disse tiltag har resulteret i en afvisningsprocent, der er markant lavere end gennemsnittet for et cookie banner af typen accepter/afvis. Hvorimod gennemsnittet ligger på 30,4%, så er den laveste afvisningsprocent 13,9%. Du har altså mulighed for reducere din afvisningsprocent til under halvdelen af det samlede gennemsnit, hvis du forsøger at skubbe brugerne mod accept af cookies.  

Vær kreativ

Vi kan sagtens give dig en masse gode råd, men der findes ingen facitliste til, hvordan det perfekte cookie-banner ser ud. Det perfekte cookie-banner er i virkeligheden det, som dine brugere synes bedst om – og ingen kender din målgruppe bedre end dig.

Hvis du føler at du kender din målgruppe godt, kan du sagtens vælge en kreativ løsning, der samtidig overholder reglerne for indsamling af data. Hvis du f.eks. ved, at din målgruppe sætter pris på noget, der er lidt mere kreativt, så kan du f.eks. vælge en løsning som den du kan se på zetland.dk. 

cookiebanner_eksempel1

Vil du i stedet holde dig til den simple løsning med accepter og afvis, så er der også mulighed for at variere udseendet på dit cookie banner. Her er der valgt at sætte fokus på, at cookies bliver sat for at forbedre brugernes oplevelse. 

cookiebanner_eksempel2

Kend dit website

Om det er nødvendigt at tilpasse dit banner afhænger i høj grad af dit website. Antallet af afvisninger afhænger i høj grad også af, hvad dit website handler om og hvorvidt det vækker tillid hos brugerne. Hvis brugerne forstår, hvorfor du sætter cookies og ønsker at støtte det formål, så vil de være mere tilbøjelige til at sige ja.

I nogle tilfælde er det måske ikke engang nødvendigt for dig at kunne følge med i brugernes adfærd. Repræsenterer du en offentlig myndighed, så har det nok ikke lige så stor interesse for dig at vide hvilke sider brugerne er interesseret i, eller hvordan du kan tiltrække flere brugere med dit indhold. Hvis det er tilfældet, vil din afvisningsprocent ikke have lige så stor betydning. 

Vil du også have hjælp til udforming af dit cookie-banner?