Hvis du bruger Annonceadministrator til at oprette kampagner og annoncer på Facebook, skal du snart til at ændre dine vaner. Fra september 2019 ændrer Facebook nemlig måden at styre sine budgetter. Faktisk anbefaler de, at du skal lade Facebook styre dine penge.

Ved fremover at skulle bruge kampagnebudgettet betyder det desværre, at du går glip af en stor del af den kontrol, du ellers har med dit budget på annoncesætniveau. Du skal derfor formentlig lave om på den struktur, du har på din annoncekonto, hvis du fortsat vil have samme kontrol.

Det kan du opnå ved at oprette én kampagne pr. annoncesæt, frem for at genbruge dine kampagner – hvilket mange ellers har for vane, af mange gode årsager.

Men Facebook anbefaler dog, at du overlader hele budgetstyringen til dem. De gør de, fordi det har vist sig, at deres algoritmer oftest giver bedre resultater end de håndholdte kampagner.

Booster du opslag i stedet for at bruge Annonceadministrator? Så skal vi have en snak. Kom på kursus i annoncering på sociale medier og lær, hvordan du får endnu mere ud af dit annoncebudget.

I forbindelse med september-omlægningen har Facebook lyttet til de mange annoncører, der mener, at det stadig er nødvendigt med budgetstyring på annoncesæt-niveau. De har nemlig introduceret forbrugsgrænser på annoncesæt.

Det betyder, at du kan sætte både en nedre og øvre grænse for forbruget på det enkelte annoncesæt. Facebook vil dog ikke garantere, at minimumsforbrugsgrænsen opfyldes, da det afhænger af f.eks. øvrige indstillinger på annoncesættet og konkurrencen. Sætter du en øvre forbrugsgrænse, er du dog garanteret, at det pågældende annoncesæt ikke bruger mere af budgettet, end du angiver.

Fordi at forbrugsgrænserne ikke nødvendigvis er i harmoni med Facebooks algoritmer for annoncelevering, anbefaler Facebook dog ikke, at man bruger disse grænser. I stedet kan man med fordel anvende budgrænser eller målpriser, også på annoncesættet.

Er kampagnebudgettet en fordel eller en ulempe?

Facebook foretager selvfølgelig denne ændring, fordi de mener, at de kan levere bedre resultater, når du samler flere annoncesæt i en kampagne og lader deres algoritmer klare budgetfordelingen.

Om det også forholder sig sådan i praksis, er svært at sige på forhånd. For i nogle tilfælde vil man som annoncør bare gerne være helt sikker på, at ens annoncer leveres til en given målgruppe i et bestemt omfang.

Vores anbefaling er at teste brug af kampagnebudget på egen konto og se om resultaterne er tilfredsstillende. Det kan faktisk være, at du opnår nye indsigter, f.eks. hvilke målgrupper der er mest modtagelige over for dine budskaber.

Vil du vide mere?

Anja Flebbe underviser i annoncering på sociale medier. Har du spørgsmål, så kontakt hende på af@peytz.dk eller 25942280.