En opsigtsvækkende dom fra EU-domstolen gør dig til medansvarlig for Facebooks databehandling, hvis du har oprettet en side på Facebook. Men dommen er faldet ud fra det gamle direktiv om beskyttelse af personoplysninger – ikke GDPR.

***OPDATERET: Denne artikel er opdateret 27. juni 2018 – efter at Datatilsynet har fortolket dommen og Facebook er kommet med en udtalelse. Læs mere i bunden af artiklen.

Hvis din virksomhed, organisation, forening, hund eller… har en side (bemærk: side. Ikke profil) på Facebook, er du eller din virksomhed juridisk medansvarlig for, hvordan Facebook behandler data om de personer, som synes godt om siden. Det har EU-domstolen netop afgjort.

EU-domstolen har afgjort denne sag på baggrund af en anmodning fra de tyske databeskyttelsesmyndigheder, som har bedt EU om at tage stilling til, om ansvaret ligger hos Facebook og/eller sideadministratoren. Sagen er startet i 2011, hvor de tyske myndigheder har beordret en uddannelsesinstitution i Schleswig-Holstein til at lukke deres Facebook-side, fordi Facebook ikke lever op til de dengang gældende regler om beskyttelse af personoplysninger. Og konklusionen er altså, at sideadministratoren kan tildeles et medansvar. Det er nu op til de tyske myndigheder at afgøre den konkrete sag og tildele eventuel straf.

Et spørgsmål om samtykke – igen, igen

I afgørelsen lægges der vægt på, at man som sideadministrator har adgang til at se data om sidens fans, f.eks. via funktionen Indblik. Det er denne behandling af data, som gør, at du som administrator (frit oversat): “ikke undtages for overholdelse af de gældende forpligtelser for beskyttelse af personlig data”.

Du skal således principielt indhente informeret og aktivt samtykke fra dem, som vælger at synes godt om din side – også selv om de data, du ser, er anonymiserede og generaliserede.

Afgørelsen går direkte imod den ellers gængse tolkning af lovgivningen (herunder nyligt ikrafttrådte GDPR), som ellers har været, at det der sker på Facebook, er Facebooks hovedpine, når det kommer til databehandling- og beskyttelse. Men faktisk er sagen afgjort på baggrund af direktiv 95/46/EF, som pr. 25. maj 2018 er afløst af GDPR. Hvilken indflydelse det har på dommen, fortolkningen heraf samt den fremtidige praksis, er endnu uvist.

Skal jeg gå i panik?

Hvis nogen bør gå i panik, er det Facebook. Denne dom er endnu en mavepuster til det efterhånden hårdt prøvede sociale netværk, og det må forventes, at der kommer en reaktion fra Facebook. Hvis ikke, kommer der i stedet en reaktion fra de mange virksomheder og organisationer, som er mere eller mindre afhængige af Facebook som markedsføringskanal, og derfor vil overveje deres fremadrettede engagement på platformen.

Dommen er især udfordrende, fordi det på nuværende tidspunkt på Facebook ikke er teknisk muligt at tilføje en tilpasset besked før eller efter, en person vælger at klikke på “synes godt om”. Det er derfor svært at indhente informeret samtykke.

Pressemeddelelsen vedrørende dommen kan læses her.

OPDATERING (tilføjet d. 27. juni)

Datatilsynet har fortolket dommen og benytter lejligheden til at bekræfte det delte dataansvar. Samtidig præciseres det bl.a., at det betyder, at personer, der synes godt om din side, “kan udøve deres rettigheder over for dig” som sideadministrator. At dommen er afsagt efter de gamle regler om databeskyttelse og ikke den nye persondataforordning (GDPR), spiller ifølge Datatilsynet ingen rolle, da reglerne som ligger til grund for dommen er videreført.

Derudover bemærker Datatilsynet at efterlevelse af dommen kræver handling fra Facebook – og efterlader os derfor igen med det store spørgsmål, om hvem der nu skal gøre hvad? Det er en indirekte anerkendelse af, at den enkelte sideejer reelt ikke har nogen mulighed for at leve op til sit dataansvar på nuværende tidspunkt. Du har som sideejer ganske enkelt ikke de tekniske muligheder, hverken for at indhente samtykke eller leve op til dine forpligtelser om at udlevere eller slette data, hvis en bruger beder om det.

Facebook er efterfølgende kommet med en officiel udmelding til sideejere om sagen. Her lover Facebook at tage de nødvendige skridt for at sikre, at sideadministratorere kan leve op til deres forpligtelser. Derudover vil der komme en opdatering til vilkårene for sider, som i højere grad vil tydeliggøre ansvarsdelingen mellem Facebook og administratoren af en side.

Kontakt os

Går du med overvejelser om hvorvidt Facebook stadig er en relevant platform for dig og din virksomhed? Det kan vi hjælpe dig med at finde ud af – og vi kan også hjælpe dig med at etablere eller få mere ud af andre kanaler, du selv har ejerskab over. Kontakt os og hør nærmere om hvordan vi kan hjælpe dig.