Jo, jo, der er stadig mange dage til jul, og der er lang tid til, der skal købes steg, laves rødkål og brunes kartofler.

Men der er ikke lang tid til, at vi selv – og dine mange kunder – begynder at shoppe efter julegaverne. Nå ja, og så er der lige Black friday, hvor der også kommer gang i kreditkortene.

Så det er bare om at komme i julestemning – lige nu. For danskerne elsker at shoppe til andre til jul – og til sig selv ved Black Friday.

Og sidder du nu og tænker “pyha, godt jeg ikke har webshop. Så slipper jeg for at bekymre mig om det”. Så må jeg skuffe dig. For det kan godt være at du ikke sælger produkter, der skal pakkes ind i papir med byttemærke og bånd, men du kæmper om den samme opmærksomhed og den samme annonceplads. Derfor er det også en god idé for dig at være lidt på forkant, her op til jul.

Danskernes juleshopping-vaner 

Google har indsamlet data om danskernes shopping-vaner op til og under højtiderne. Og her skinner det klart igennem, at vi er opdelt i 4 shopping-grupper:

  1. Dem, der køber hele året (39%)
  2. Dem, der klarer det hele tidligt (24%)
  3. Dem, der går efter tilbud (18%)
  4. Dem, der handler i sidste øjeblik (19%)

Der er altså 24% af dine kunder, du kan påvirke allerede nu, 18 % som venter på dine gode tilbud – og så de sidste 19%, der skal have noget godt i sidste øjeblik.

43% af alle digitale kunder siger til Facebook, at de begynder deres julehandel allerede i november (hallooo, det er altså lige om et øjeblik!). Så det er nu, du skal optimere dine digitale tilbud, tekster og annoncer.

Sagt med andre ord, hvis du ikke allerede er gearet til at fange dine potentielle julekunder, så det er nu, hvis du skal lukke julesækken!

Vi har samlet 15 gode tips til, hvordan du sikre dig opmærksomhed i højtider

 

Højtid er lig opmærksomhed – også i indbakken

Rasmus Geckler, chef for Peytz Mail, har arbejdet med succesfulde mail-koncepter de sidste ti år. Her er fem af hans gode råd til at optimere dine højtidsmails:

  1. Konkurrencer virker altid, når det kommer til at skabe opmærksomhed, nye permissions eller flere modtagere på dit nyhedsbrev.
    Brug dit site og dine andre kanaler til at tiltrække nye modtagere af dine nyhedsbreve. Og brug dit eksisterende nyhedsbrev til at gøre opmærksom på andre dele af dit site og til at opbygge nye lister på nye områder.
  2. Du behøver ikke at opfinde den dybe tallerken: Julekalender eller en mere lavfrekvent adventskalender er koncepter, alle kender. Så vi behøver ikke bruge krudt på at forklare det. Til gengæld ved vi, at det virker!
  3. Er du på julekort med dine kontakter og forretningsforbindelser? Er du på julekort med dine modtagere? Sandsynligheden er størst for det første, men hvorfor skal du ikke også være på julekort med dine nyhedsbrevsmodtagere?
    Bryd ud af det vante design – spræl lidt med gode budskaber om dig og dine produkter. Vi kan se, at det betyder noget, når det virker mere personligt og anderledes end dit normale autogenererede nyhedsbrev (og ikke et ondt ord om det autogenererede, for det har stadigvæk en berettigelse og en værdi).
  4. Det kan være tudeenkelt: Tilmeld dig, og få  tilbud/viden/rabat/fun facts/podcast/webinar/låst artikel/voucher etc. hver dag i december. Byg eventuelt på med en god og skarp landingpage, når du nu er ude i god tid.
  5. Og husk, husk, husk, at du skal sikre dig varig værdi af din juleaktivitet: Permission til markedsføring, tilmelding til et nyt nyhedsbrev, indsamling af relevant data (for dig OG dine modtagere).

Mulighederne er mange! Og det bedste er, at du ikke nødvendigvis behøver at lave nyt, genialt, manuelt arbejde 24 dage i streg. Du skal bare bruge et system, der gør det meste af arbejdet for dig. Læs om mulighederne i Peytz Mail her.

I højtiderne er vi alle sociale

Simon Kragballe Rasmussen, SoMe-specialist hos Peytz & Co, præsenterer her fem juletips (som forøvrigt også er meget gode resten af året):

  1. Få implementeret en Facebook Pixel og/eller LinkedIn Insight Tag, så du kan lave retargeting og lookalike audiences. Du vil takke dig selv, når vi når til januarudsalget, hvis ikke før. 
  2. Tænkt grundigt over hvordan du vil være med i ræset. Det bliver dyrt (allerede fra ugerne op til black friday) – så gør det ordentligt, eller du spilder dine penge. Sørg f.eks. for at få konverteret dine fans på Facebook til nyhedsbrevsmodtagere. 
  3. Hvis du vil lave konkurrencer (de er ofte effektive, så det vil du sikkert gerne), så husk at overholde reglerne. På Facebook må man ikke betinge en konkurrencedeltagelse af tagging eller deling. Og det er ikke bare Facebooks regler, det er også jf. markedsføringsloven.
  4. Husk mobilversionen! 82% har oplevet problemer ved en købsoplevelse på mobil, og det skaber altså mistet omsætning. Husk derfor: Skarpe fotos, passende fontstørrelse og hurtig load-tid på dit site
  5. Vær tilgængelig på Messenger og direkte beskeder på Instagram; giv dine kunder god, personlig betjening. Det betyder noget. 

Er du i tvivl om, hvorvidt du skal bruge video, karusel eller leadannoncer? Så tjek Simons guide til annonceformater på sociale medier.

5 julegaver på Google

Marie Aggedam, Google-specialist hos Peytz & Co, har pakket fem fede “julegaver” ind til dig:

  1. Brug dit budget der, hvor der er konverteringer. Det lyder måske banalt, men november og december er ikke måneden, hvor du skal satse på at introducere nye produkter eller sælge de produkter, som ikke har solgt så godt tidligere. Din konverteringsdata er dit bedste træk i budauktionerne. 
  2. Hold løbende øje med Absolute top impression share – du kan hurtigt blive overhalet af dine konkurrenter. Og du vil jo gerne være med i toppen, der hvor det virkelig sner!
  3. Brug udvidelserne. Udvidelserne giver muligheder for at fange dem der er ude i sidste øjeblik, eller søger et rigtig godt tilbud. Brug promoveringsudvidelsen til udsalg og tilbud og prisudvidelsen til at vise priserne på dine produkter. Det skaber synlighed og er superlet at afkode for brugerne.
  4. Har du en fysisk butik og lidt længere åbent end normalt de sidste juledage? Så husk at du kan bruge location og timebidding til at fange dine fysiske kunders interesse. Og hvorfor giver det mening – det gør det fordi at ca. 78% der besøger en fysisk butik, har søgt online inden de tog vinterjakken på og kom ud af døren. (tallet er fra 2017, men det er nok ikke blevet mindre). 
  5. Sørg for at dine julekunder kommer på en remarketingliste. Er de glade kunder i december, kan de også blive glade kunder i januar. Er du ikke til remarketing, er det stadig vigtig data for dig. Data som du kan bruge til lære dine kunder bedre at kende og oprette lister med look-a-like brugere. 

Er du helt ny i Google Ads? Så start med vores guide til Google søgeannoncer.

Og husk, at julen varer længe – i hvert fald hvis du gør det rigtigt.

For så får du gavn af din annonceindsats til langt ind i det nye år. Ifølge Googles Holiday Shopping Guide fortsætter 86% af alle juleshoppere deres indkøb efter julen, baseret på deres online research i tiden op til juletræet tændes. Så husk også at have budget til annoncering i ugerne efter jul.

Glædelig jul og god handel!

Vil du grave lidt dybere: