Det giver meget sjældent mening at bygge det samme

Hej, jeg samler ind for Røde Kors. Vil du give et bidrag? Hvert år engagerer Røde Kors tusinder af frivillige indsamlere over hele landet, for at hjælpe mennesker i nød over hele planeten. Landsindsamlingen er Danmarks største humanitære indsamling og involverer flere end 20.000 frivillige – og en enkelt applikation.

Det hele sker den første søndag i oktober, og planlægningen foregår mange mange måneder inden. Frivillige koordinatorer kontakter indsamlerne fra året før, rekrutterer nye indsamlere, skriver en masse mails og forklarer, hvad der skal ske hvornår.

 

Røde Kors får ny app fra Peytz & Co

En opgave for en applikation

Der skal tildeles ruter, der skal aftales mødesteder og tidspunkter, indsamlingsbøsser skal bestilles og uddeles. Kort sagt: Milliarder af detaljer skal på plads. En oplagt opgave for en applikation.

Allerede tilbage i 2005 – før både iPhone og twitter kom til verden – byggede vi da også en skræddersyet applikation til at styre Røde Kors’ årlige landsindsamling. Vi har udviklet på den lige siden, men i 2017 måtte vi give op. Den gamle applikation kunne ikke længere udvides.

Beskeden om ‘bare at bygge det samme’ har vi fået mange gange før, men det bør næsten altid ende med noget nyt

Peytz & Co

“Så byg en ny. Den skal bare kunne det samme som den gamle,” sagde Røde Kors. Og her måtte vi bare svare, at “beskeden om ‘bare at bygge det samme’ har vi fået mange gange før, men det bør næsten altid ende med noget nyt”. For den digitale verden flytter sig hurtigt, og der er tusinde gode grunde til at lave nye systemer bedre end de gamle.

Røde Kors indsamlingsapp

 

Brugeroplevelsen i fokus

Sammen investerede vi derfor tid i at definere behovet – og derefter endnu mere tid på at give brugerne en rigtig god oplevelse. Brugeroplevelsen var vigtig, fordi applikationen skal betjenes af hundreder af frivillige, hvoraf de fleste er plus 50, og de må selv vælge, om de vil bruge det. Så enten blev det godt – eller også blev det lige meget.

Samtidig ønskede foreningen at kunne styre kommunikationen, således at sprogtonen, frekvensen og Call to Actions i de enkelte mails fra koordinator til indsamlere, lever op til Røde Kors’ standard. Færre opkald til supporten stod også på ønskesedlen. Og det lykkedes alt sammen.

De frivillige indsamlingsledere har bogstavelig talt kastet sig over systemet. De er glade for det gode overblik, de har fået over indsamlere, materialer og mødesteder.

Tine Brendstrup, konsulent hos Røde Kors.

Deler omkostninger til udvikling

Røde Kors inviterer nu andre store NGO’er, som også samler ind over hele landet, til at bruge systemet. Dels fordi det er godt at deles om en god ting, men naturligvis også for at dele udgifterne til den videre udvikling.

Fællesnævneren blandt beslægtede organisationer er nemlig stor, og nuancerne er til at fikse. Det samme så vi hos TV 2’s mange regionale stationer, som i dag deles om en fælles CMS platform, som dækker ret forskellige behov hos de enkelte – til en brøkdel af prisen.

Tænk engang. Et it-projekt der holder deadline!

Ingrid Falkenham, Projektleder – Fundraising & Marketing, Røde Kors.

Vi glæder os til at arbejde videre med platformen for Røde Kors og andre, ikke mindst til at samle endnu flere data op og analysere dem for at effektivisere indsamlingen til glæde for nødstedte medmennesker på hele planeten.

Den 1. oktober 2017 indsamlede de mange frivillige mere end 18 millioner kroner.