Da LO og FTF slog sig sammen til Fagbevægelsens Hovedorganisation, FH, skulle der naturligvis laves et nyt website til de 1.400.000 medlemmer.

Ønskerne var mange, og det vigtigste var at brande den nye organisation med en moderne formidling af lønmodtagernes holdninger, politik og baggrundsstof.

På højde med de store dagblade

Hver enkelt sides layout og visuelle udtryk skulle kunne formes ned i mindste detalje. Som FH’s digitale redaktør siger det:

Vi ville benchmarke os mod de bedste nyhedssites. Og det mener jeg, er lykkedes. Vores præsentation er second to none i organisationsverdenen, og det er jeg sindssygt glad for.

Martin Goldbach Olsen, Digital redaktør, FH

Ud over et moderne kommunikations-website med mange redaktører og en pæn håndfuld integrationer til diverse eksterne systemer, skulle sitet også have en intern shop-løsning til materialebestilling.

Så hvilket CMS skulle de så vælge? De to organisationers websites var lavet i henholdsvis Typo3 og WordPress, og begge var glade for deres eget. Flere af interessenterne var lune på Drupal, så der var nok at vælge mellem.

Peytz & Co er blandt de største danske aktører i alle de tre nævnte CMS’er (og har desuden et par stykker mere i værktøjskassen), så vi vidste, at alle tre kunne løfte opgaven. Men FH havde brug for en anbefaling.

Det var afgørende, at Peytz & Co kunne levere alle systemer, og derfor kunne give os en relativt uafhængig anbefaling

Martin Goldbach Olsen, Digital redaktør, FH

Vores anbefaling blev WordPress.

WordPress har p.t. verdens bedste redaktør-interface kaldet “Gutenberg”. Det sætter en helt ny standard for, hvor nemt og frit en redaktør kan opbygge sine sider – og stadig overholde de visuelle guidelines. (Og helt ærligt havde vi ikke kunnet opfylde FH’s mange ønsker om fleksible sidetyper og egen styring af layout og visuelt udtryk til mindste detalje uden).

Læs mere om Gutenberg her.

Ønsket om en webshop klarede WordPress med deres fornemme integration til en af verdens bedste e-commerce løsninger, WooCommerce (som laves af den samme organisation, der står bag WordPress.)

Tre måneder fra aftale til lancering

På kun tre måneder gennemførte FH og Peytz en fuld UX- og Designproces, med fokus på at tale til medlemmerne i øjenhøjde, sætte et menneskeligt ansigt på forbundet og understrege brandet.

Logo og farver blev leveret af FH’s egen designer. Derfra udviklede vi sitet med en kombination af troværdig typografi, stærke kontrastfarver, et moderne layout og et billedbrug, der viser medlemmernes hverdag “uden filter”. Resultatet skaber identitet og følger best practice User Experience.

Backenden indeholder flere tunge integrationer med et skarpt fokus på hurtige svartider, blandt andet ved at benytte teknologier som React, Vue.js og Elastic Search.

Resultatet er et site, der opfylder FH’s drømme, og blev færdigt til tiden – også selvom vi har arbejdet agilt hele vejen og ændret scope undervejs, når behov og ønsker ændrede sig.

Det er en fantastisk følelse, at vi kom i luften til tiden. Vi var først betænkelige ved valget af WordPress som løsning, men Peytz & Co gjorde det klart for os, at platformen kan klare meget avanceret teknologi, og det ses tydeligt i det færdige resultat. Vi kunne ikke være gladere for, at vi valgte Peytz & Co til samarbejdet.

Martin Goldbach Olsen, Digital redaktør, FH

Sund skepsis

Naturligvis åd FH ikke vores anbefaling helt uden videre. De gav os en lang række spørgsmål at besvare, før de følte sig trygge ved at bygge deres vigtigste ansigt udadtil i “et gammelt blogger-værktøj,” som nogle ynder at kalde WordPress for.

Her får du FH’s tre vigtigste indvendinger:

Det måtte ikke ligne et WP site. Den digitale redaktør var bange for at se “generisk og billig” ud. Den frygt gjorde vores designer til skamme.

Sitet skulle integrere til mange API-integrationer, og FH var nervøs for, om WordPress kunne håndtere dem. Det kunne vi let, fordi WordPress er født med et fuldt REST API til at håndtere integrationer. Derfor kunne vi også vise eksempler på omfattende integrationer med Navision, Medlemsdatabaser, M3, Groupcare, Tredjeparts loginsystemer og meget andet.

Endelig mente de, at WordPress har et dårligt sikkerhedsmæssigt ry. Her kunne vi berolige med, at WordPress blandt sikkerhedskonsulenter regnes for særdeles sikkert, når blot systemet bliver holdt opdateret – den forudsætning gælder i øvrigt for alle digitale løsninger. Peytz’ hosting opdaterer WordPress automatisk for hundreder af sites på en og samme gang.