Innovation, der (endelig) fangede de unge studerende

“De studerende bruger ikke vores digitale tilbud – hvad gør vi?” Sådan kom Gyldendal til os i efteråret 2016 med en meget konkret udfordring: Hele to af koncernens forlag (Hans Reitzels Forlag og Munksgaard) laver studiebøger og -materialer til bl.a. professionsuddannelserne, og de havde meget svært ved at nå de studerende med deres digitale løsninger. Der var behov for en digital forretningsudvikling.

Hvor meget ved I egentlig?

Snakken kom hurtigt til at handle, hvor stor indsigt i de studerendes dagligdag og reelle behov, forlaget egentlig havde, når de skulle udvikle digitale produkter, der skabte værdi for målgruppen.

Spørgsmålet var så tilpas åbent, at vi besluttede at gennemføre et 12 ugers innovations sprint sammen. Sprintet fokuserede på at:

  1. opnå ny og dybere indsigt i de studerendes behov i forbindelse med deres studier
  2. identificere og teste nye produkt-idéer på basis af den opnåede indsigt
  3. afprøve en anden måde at arbejde med innovation og udvikling på

I løbet af de 12 uger udarbejdede vi sammen med Gyldendal Uddannelse en række hypoteser om de studerende og udviklingen i markedet, som vi efterfølgende testede.

Det har været en rigtig god proces. Det har været godt at få hjælp til alt analysearbejdet, få det hele sat op i ark og få skabt overblikket over behov og muligheder.

Forlagschef Henriette Thiesen, Hans Reitzels Forlag og Munksgaard.
Peytz & Co leverede innovation til Gyldendal

Vi sendte Gyldendals egne folk ud for at tale med de studerende og teste hypoteserne, og vi udviklede forskellige kampagnesider, hvor de interesserede studerende kunne tilmelde sig et produkt, der reelt set ikke eksisterede endnu.

Det gør ikke ondt at spørge

Kampagnen var en stor succes. Godt 30% af alle studerende, der besøgte kampagnesiderne, endte med at vise interesse for produktet. Efter at have fået at vide, at produktet faktisk ikke fandtes endnu, valgte halvdelen af denne gruppe alligevel at skrive sig op på en email-liste, så de ville være de første til at få besked, når produktet er klart.

“Vi har fået bevist værdien af at teste noget, der ikke er færdigt. Og vi har lært, at det ikke gør ondt at spørge sig for og undersøge tingene før man går i gang. Det er noget, vi kommer til at bruge meget mere fremover,” siger forlagschef Henriette Thiesen, Hans Reitzels Forlag og Munksgaard.