Én platform, én brandfortælling: Volvo styrker sin digitale tilstedeværelse

Volvo behøver ingen introduktion. Brandet er kendt for sin kompromisløse kvalitet – en kvalitet, der skal skinne igennem på alle touchpoints, også de digitale. For at sikre, at alle Volvos digitale løsninger passer perfekt ind i Volvos visuelle identitet og samtidig gør det lettere at administrere, har vi hjulpet Volvo med en centralt styret, brugervenlig platform, der respekterer brandstrategien.
Forhandlerne i førersædet: En brugervenlig platform for alle
Volvo samarbejder med forskellige forhandlere, der hver især har deres egne Volvo-websites. Hver forhandler har frit spil til at administrere deres eget website og markedsføring. Men forhandlergruppen var så forskellig i deres behov, strategi og tilgang, at den digitale Volvo-fortælling blev kaotisk og utydelig – noget, der både påvirkede brugeroplevelsen og SEO-rangeringerne.
Volvos oprindelige platform imødekom ikke brugernes behov. De mindre forhandlere fandt systemet for komplekst, mens de større aktører ikke kunne implementere deres markedsføringsstrategier på grund af manglende funktioner. Samtidig ønskede Volvo at kommunikere en klar og ensartet brandfortælling – det samme look & feel på tværs af alle touchpoints. På den gamle platform gjorde hver bruger, hvad de ville, og Volvo skubbede sjældent indhold ud centralt. For at skabe en struktureret fortælling, der stemmer overens med Volvos branding, udviklede vi en centralt styret platform.
Volvo lyttede til brugerne
Sammen med Volvo og sammensatte vi et brugerpanel med forskellige Volvo-forhandlere for at få deres input. Konsensus var klar: Den nye platform skulle være brugervenlig, så selv forhandlere uden marketingteam eller teknisk knowhow selv kunne administrere deres websites. Derudover skulle den have nok funktioner til at understøtte større markedsføringsstrategier.
Vi arbejdede tæt sammen med Volvo-teamet for at realisere deres vision, og Volva var involveret i alt fra design af informationsarkitektur og skabeloner til opbygning af menu-strukturen.
Ny platform med øget fleksibilitet
Den nye platform blev tilpasset hver enkelt bruger. Med afsæt i burgernes behov designede vores UX- og udviklingseksperter den nye platform. Alle websites blev forbundet til volvocars-domænet, og Volvo kontrollerer en del af indholdet for at sikre, at selv forhandlere, der ikke aktivt administrerer deres websites, stadig repræsenterer brandet korrekt. Det betyder, at det sikres, at alle menuer indeholder tre primære call-to-actions, at alle websites viser de tilgængelige Volvo-modeller og at alt indhold følger Volvos visuelle identitet.
Samtidig er der plads til individualitet. Brugere kan fx selv tilføje menupunkter (fx vigtige services), oprette egne sider og vise tilpasse indholdet til den enkelte forhandlere fx åbningstider og ferielukning.
Drupal møder WordPress
Den nye platform blev bygget i Drupal men designet med en WordPress-lignende brugerflade for at kombinere det bedste fra begge verdener: Drupals fleksibilitet & personalisering og WordPress’ brugervenlighed. Derudover inkluderede platformen 14 Volvo-brandede sidetemplates, som forhandlerne let kan tilpasse efter behov.
Platformens stærk informationsarkitektur giver forbedrede SEO-muligheder, der hjælper både forhandlere og Volvo med at styrke deres online synlighed. Da de forskellige websites er forbundet med det centrale domæne forbedres Volvos placering i søgeresultater. Dertil kommer, at den lokale SEO sikrer, at hver forhandler rangerer højest i Google-søgninger på deres område.
