Laika 13 - det umenneskelige eksperiment
Hvordan kan du lære børn om farerne ved sociale medier?
De sociale mediers indvirkning på unges mentale sundhed er reel og bekymrende. Laika 13, verdens første teenager, der er 100 % påvirket af sociale medier, giver os en forsmag på, hvad det reelt kommer til at betyde for vores unge mennesker.
En ud af fem teenagere bruger al deres fritid på sociale medier, og selv om de forskellige platforme kan give børn masser af underholdning, ved man ikke meget om, hvordan skærmtid påvirker unge menneskers mentale sundhed. Det ønskede det svenske forsikringsselskab Länsförsäkringar at ændre på.
LAIKA 13
Hvad sker der med et barns selvbillede og verdensbillede, når barnet bruger 100% af sin tid på skærmen?
Det spørgsmålet ønskede vi at besvare, da vi udviklede Laika, et AI-eksperiment, der simulerer ekstrem eksponering for sociale medier.
Laika blev udsat for udskrifter af TikTok-indhold ved hjælp af OpenAI's GPT-4 - den mest kompetente sprogmodel på markedet på det tidspunkt. I de tidlige stadier brugte modellen kun GPT-4-basismodeltræning. Men for at kunne undersøge konsekvenserne af ekstrem skærmtid, havde vi brug for mere specifikke data om sociale medier og de adfærdsmæssige konsekvenser af omfattende brug.
Vores teams skabte et stort datasæt baseret på eksisterende og omfattende adfærdsforskning. Dette datasæt skulle derefter bruges til at styrke GPT-4-basismodellen yderligere og dermed udvide AI-sprogmodellen til noget helt nyt, og det blev så til Laika 13. Efterfølgende fik vi en af Sveriges mest anerkendte psykologer til at evaluere, validere og udforske Laikas output.
Målgruppen for Laika er todelt. Dels ønsker vi at ramme journalister, der vil kunne booke en tid med AI-eksperimentet Laika og lave interviews med hende for at undersøge, hvad værktøjet kan gøre for befolkningen som helhed. Dels ønsker vi at give skoler og undervisere adgang til Laika - så de kan anvende eksperimentet i klassediskussioner om vigtigheden af mental sundhed og virkningen af stress.