Skip to main content

Hvordan generer man +10 milliarder reach med et mediebudget på 0 SEK?

Göteborg Film Festival knækkede koden

Da den globale pandemi ramte i 2020, blev Göteborg Film Festival tvunget til at lukke sine biografer for første gang i over 40 år og afholde den årlige filmfestivalen digitalt. Men hvordan skaber man opmærksomhed om endnu en digital begivenhed, når alt andet allerede er digitalt? Og hvordan at tiltrækker man international opmærksomhed til festivalen og opnår en rangering som én af de ti bedste filmfestivaller i verden?

GFF_Locations

“Social distances” 

I stedet for at se virkningerne af isolation som et problem, valgte filmfestivalen at omfavne dem. Da festivalens tema “Social distances” blev fastlagt i efteråret 2020, blev konceptet omkring The Isolated Cinema også lanceret. En isoleret biograf langt ude i havet på et af Sveriges mest golde, forblæste og udsatte steder - Pater Noster. Filmfestivalen udfordrede derefter verden til at ansøge om det eneste tilgængelige festivalpas. Og verden tog imod udfordringen - med storm.

Kommunikationsstrategien var at nå ud til en bredere målgruppe end de sædvanlige festivalgængere. Med initiativet ønskede vi at vække mediernes nysgerrighed ud over de kulturelle vertikaler - og den viste interesse oversteg alle forventninger.

IsolatedCinema_PaterNoster_Press-min-1

Resultater

Med et mediebudget på 0 SEK opnåede kampagnen omtale i over 3000 artikler, herunder CNN, BBC, CBS, Fox News, The New York Times, Al Jazeera - bare for at nævne nogle få, hvilket resulterede i 8,5 milliarder medievisninger med en samlet værdi på 84,8 millioner dollars omtale.

Kampagnen fik over 12.000 ansøgere fra 65 forskellige lande, og festivalen slog alle rekorder med 300.000 virtuelle festivalbesøg.

stendahls_claustrophobic_cinema_02

The World’s Most Claustrophobic Cinema

For Göteborg Film Festival skabte vi “The World’s Most Claustrophobic Cinema”. Målet var at afspejle festivalens tema Apocalypse under premieren på Harry Martinssons rumepos Aniara. Her blev en biograf med behagelige lænestole erstattet af otte sarkofager. Ligesom i filmen ønskede vi at få de besøgende til at føle sig isoleret fra omverdenen og fanget i rummet. Billetterne til de 28 visninger var udelukkende tilgængelige på hjemmesiden.

Med et mediebudget på 0 SEK var kommunikationsstrategien at nå ud til en bredere målgruppe end de sædvanlige festivalgæster. Kampagnen skulle vække mediernes nysgerrighed - og interessen oversteg alle forventninger!

 

goteborgfilmfestival_thegynecologicalcinemachair-1

The World’s First Gynecological Cinema

Filmbranchen står over for et paradigmeskifte, hvor streamingtjenester udgør en betydelig trussel mod biografer verden over. Göteborg Film Festival ønskede at gøre noget, som Netflix og andre tjenester ikke kan konkurrere med.

Et unikt samarbejde med kunstneren Anna Odell førte til både et kunstværk i form af en interaktiv filmoplevelse, »The Examination«, og festivalens temakampagne. 

11 kendte mænd som fx Jan Guillou, Thomas Bodström og Börje Salming, blev inviteret til en samtale om ligestilling, magt og empati. Som en del af værket skulle de deltagende mænd beslutte, om de vil gennemgå noget, som kun kvinder normalt skal: en gynækologisk undersøgelse. 

Værket blev præsenteret i sin helhed under Göteborg Film Festival 2020: introduktion af The Gynecological Cinema Chair. Alle 520 billetter til The World’s First Gynecological Cinema blev solgt inden for en time.

Kampagnen blev omtalt i 500 internationale og svenske artikler som fx Variety, Hollywood Reporter, ScreenDaily, Elle, AV News, The Herald, IMDB, og i store svenske medier som SVT Morgonstudion, Sveriges Radio, DN, SvD og GP.