Blog

Tag altid brugerne med på arbejde

De fleste fiaskoer ved lanceringen af nye produkter skyldes en enkelt faktor: Brugerne. Eller rettere manglende viden om brugerne og deres reelle behov. Her er der fem gode råd til at involvere brugerne fra starten – uden at det vælter hverken budgetter eller tidsplanen.
lns billede
kategorier Analyse

”Jo, jo, vi ved godt, at der er lidt børnesygdomme her i begyndelsen. Kunderne skal bare lige lære at bruge teknologien.”

Det er et af den slags møder, hvor man efter få minutter godt ved, at der er langt hjem. Jeg har dem jævnligt. ”Det var vigtigt for os at få appen i drift hurtigt. Og vi er sikre på, at vi ved, hvad brugerne synes om den.”

De skal nok få det lært, brugerne. Med tiden. Måske!

Den gode nyhed er, at man med den rette markedsføringsindsats nok skal få kunderne til at prøve produktet.

Den dårlige er, at de herefter ofte vælger en anden løsning. En løsning som er bedre designet til netop deres behov.

Den rigtig dårlige nyhed er, at så er både markedsføring og udviklingsomkostninger spildt.

Been there, done that, ikke sandt?

Tænk brugerne ind fra starten

Hvad få tænker på er, at man faktisk kan bygge langt større sikkerhed for succes ind i sine projekter fra starten. Og det endda uden at give køb på kreativitet og faglighed.

Med ganske simple greb kan man komme langt bedre i kontakt med sine brugeres behov.

Det er ikke så svært at skabe innovation ud fra et brugerperspektiv, som man måske skulle tro. Og det er langt fra så kompliceret, dyrt og tidskrævende, som mange vil gøre det til. Det handler basalt om at vænne sig til at have et brugerperspektiv med i innovationsprocessen helt fra starten. Populært sagt at tage brugeren med sig på arbejde.

Lyder det uoverskueligt? Der findes heldigvis værktøjer, der kan hjælpe med at strukturere processen. Hos Peytz & Co har vi et velegnet værktøj, som kan hjælpe til netop det. Value proposition design hjælper på simpel vis til at opnå forståelse for kundernes faktiske behov, deres udfordringer og de ting, der kan skabe ekstra værdi for kunderne.

Fra mit perspektiv er den store fordel ved Value proposition design, at det er en model, der tvinger os til at forholde os til brugernes reelle behov på et tidligt tidspunkt og endda (gys!) ansporer os til at møde disse brugere ude i virkeligheden. Value proposition design er kun en enkelt søgning væk.

Belønningen for rettidig omhu i innovationsprocessen er stor. For det er i mødet mellem din kreativitet og brugernes reelle behov, at magien opstår. 

Heldigvis kan du selv let komme i gang.

Fem simple greb

Du behøver nemlig ikke ringe til dit bureau, hver gang du vil i kontakt med dine brugeres behov. Jeg har samlet fem små fif, der hjælper dig som innovatør med at udvikle i synergi med dine brugere.  

1. Tænk brugerbehov ind – helt fra starten

Hvorfor dog vente med at tænke på brugere, når kursen udstikkes lige fra det øjeblik, ideen til dit projekt undfanges?

Brug Value proposition design fra starten til at kortlægge dine brugeres behov i relation til dit produkt. Brug værktøjet til en struktureret overvejelse over den situation, dit produkt skal anvendes i. Overvej hvilke udfordringer (pains) og hvilket værdipotentiale, der er forbundet hermed. Overvej dernæst, hvordan dit produkt matcher disse værdier og pains. Juster dine hypoteser hver gang du er blevet klogere.

2. Test på dine kolleger

”Har de overhovedet testet det her, inden de gik online?” Ja, måske, men har du testet fra et brugerperspektiv? Lad et par kollegaer, som ikke har en aktie i projektet teste eller kommentere. Tag fat i andre kolleger, når du er kommet lidt videre. Vær sikker på, at du anvender deres feedback fordomsfrit og konstruktivt.

3. Tal med kundeservice

Kunsten at komme i kontakt med brugerne på cost effective vis. Her er rum for lidt kreativitet, når du skal bruge brugerinputs, men ikke har tid og økonomi til at rulle den store brugerundersøgelse ud:

Et velprøvet og effektivt greb er at tage fat i dem i din organisation, der rent faktisk har kontakt med dine kunder. Tal f.eks. med din reception, dit call center eller jeres support. I skal ikke tale om deres seneste skitur, men om hvad de taler med jeres kunder om, når de møder dem. En variant er selv at sætte sig et par timer i callcenteret eller i en fysisk butik. Det kan være nogle af de bedste timer, du bruger på dit projekt.  

4. Snak med dine brugere

Den allerbedste føling med dine brugere får du naturligvis ved at tale med dem selv. Brugerinterviews kræver som udgangspunkt noget erfaring, og både rekruttering af deltagere og logistikken overrasker de fleste, der kaster sig ud i det. Du kan nemt komme til at bruge en masse tid her, så det er vigtigt, at du sætter ambitioner, der modsvarer de ressourcer, du ønsker at kaste efter det.

Så gør det simpelt: Find dine testbrugere i dine eller jeres netværk, stil kun få spørgsmål, og lave korte interviews. Spørg ind til den situation, du tænker at de skal bruge produktet i, og mindre til hvordan de vurderer produktet. Dit mål er at få inputs, du kan arbejde videre med, ikke at finde ud af om du har lavet en pæn app.  

5. Pretotype it

Et andet værktøj, som vi leger med hos Peytz, er pretotyping. Pretotyping er opfundet af Alberto Savoia fra Google. Han trækker ordene ”pretend” og ”prototyping” sammen, og har nu en proces, der forsimplet kan opsummeres som "Fake it till you make it”.

Med pretotyping smider du din berøringsangst overbord, og konfronterer dine brugere med dit produkt (eller variationer af det), også selv om du ikke selv synes, at det er færdigt. Belønningen er selvfølgelig, at du tidligt og løbende får inputs, så du kan justere på dit produkt til en brøkdel af prisen, inden du bevæger dig over i prototyper og lancering af færdige produkter.  

God fornøjelse med innovationen.

 

 

Vil du vide mere?

Copenhagen
jps billede
Innovationsdirektør, partner
+45 7220 0110 (Arbejde)
+45 2172 8882 (Mobil)
Copenhagen
mvks billede
Kontaktdirektør
+45 7220 0101 (Arbejde)
+45 2628 1976 (Mobil)

Kategorier