Blog

Social Media for det helt store publikum

Det bliver hurtigt alvor, når man slår igennem på Facebook
En milliard sidevisninger og 100.000 forespørgsler i minuttet

Det italienske fodboldforbund gik først i gang med sociale medier for godt fem år siden. De har naturligivs fået et site Vivoazzurro.it (WordPress), men den store opmærksomhed har vi skabt gennem deres sociale medier, først og fremmest Facebook. 

Nu er det jo ikke et helt ukendt forbund, så det blev hurtigt populært: 900.000 følgere på Twitter og en milliard sidevisninger på Facebook taler deres tydelige sprog. Og den tætte kontakt til fodboldforbundets mange fans og det har givet os oplevelser udover det sædvanlige.  

Gif-gate

Under forberedelserne til EM i 2016 oplevede FIGC periodiske langsomme svartider på deres WordPresse platform. Det kiggede vi nærmere på, og det viste sig, at fodboldklubben havde forberedt animerede GIF'er af alle spillere til brug på Facebook. Desværre gemmer Facebook ikke en kopi at animerede gif’er, og det betød, at vores WordPress skulle leveres billeder til alle 4,5 millioner fans på Facebook, når de kiggede på skærmen. Og det, må vi indrømme, udfordrede i korte perioder vores kapacitet for udgående trafik på vores hostingplatform. Internt i Peytz & Co bliver episoden nu omtalt som “gif-gate”. 

Men, som vi siger: Det er de scenarier, du IKKE kunne forestille dig, der er de mest lærerige… Og 100.000 forespørgsler på gif-filerne i minuttet kræver altså en kapacitet ud over det sædvanlige. Vi hjalp FIGC med at finde en løsning, så de fortsat kunne vise animerede GIF'er på facebook og andre steder. Videre frem i turnering fortsatte de da også med at lave gif’er - denne gang af målene. 

Hurtigst voksende

Interessen for FIGC på sociale medier er vokset hurtigere end for noget andet fordboldhold og den 4. juli i år nåede FIGC tæt på skamlen med en fjerdeplads som det mest populære fodboldhold på SoMe - efter Frankrig, England og Tyskland. Ikke noget dårligt resultat for et hold, der kom senere i gang med Social Media end nogen anden.

Udover Facebook og Twitter (engelsk Twitter & italiensk Twitter) er FIGC aktiv på YouTube (8 millioner views), Instagram (777.000 følgere), Periscope og Google Plus. 

Er du klar?

Berømmelse kan komme som følge af hårdt arbejde - eller som en ren tilfædlighed. At være klar til succes på sociale medier indbefatter naturligvis at man kan modstå presset rent teknisk. Men endnu vigtigere er det naturligvis at sikre et ordentligt udbytte. Det taler vi gerne meget mere om. 

Læs mere om Vivo Azzurri Sociale Medie-aktiviteter 

Vil du vide mere?

Copenhagen
mts billede
Afdelingsleder Email Marketing
+45 7220 0101 (Arbejde)
+45 2022 2143 (Mobil)

Kategorier