Her er alt, hvad du skal vide om bl.a. afvisningsprocenter, brugere, flows og assisterede konverteringer. Læs om dette og meget mere i 1. del af vores gennemgang af alle Analytics-begreber og features.

A

Afvisningsprocent (Bounce Rate)

Afvisningsprocent er procentdelen af sessioner uden nogen interaktion på siden.

Adfærd (Behaviour)

Adfærd i Google Analytics dækker over rapporter der forklarer sidespecifik adfærd og hændelser på dit site. Rapporterne er inddelt i:

  • Adfærdsflow (Behaviour Flow)
  • Websiteindhold (Site Content)
  • Websidehastighed (Site Speed)
  • Hændelser (Events)
  • Udgiver (Publisher)
  • Eksperimenter (Experiments)

Anskaffelse (Acquisition)

Rapporterne om anskaffelse fortæller, hvilke kanaler brugerne kommer fra. Disse rapporter bruges som oftest til at måle på effektiviteten af kampagner. Rapporterne er inddelt i:

  • Al trafik (All Traffic) (bl.a. med nyhedsbreve)
  • Google Ads
  • Search Console
  • Social Interaktion (Social)
  • Kampagner (Campaigns) (fx  med nyhedsbreve)

Assisterede konverteringer

Når en kanal har bidraget til en konvertering kalder man det en assisterende konvertering. For at forstå dette bedre kan man betragte billedet herunder:

I dette billede ses der en oversigt over nogle konverteringer.  Kigger vi på anden række kan vi se at konverteringen skete under et direkte besøg. Før dette besøg, havde brugeren dog været inde gennem en betalt søgning. I dette eksempel er konverteringskanalen direkte og den assisterede konverteringskanal betalt søgning.

Du kan også komme med på vores kurser om Analytics:

Kursus i Google Analytics basis
Kursus i Google Analytics avanceret

B

Brugere (Users)

Brugere af antallet af unikke besøgende på din side. En bruger defineres ved et unikt client ID, som genereres, når en bruger ankommer til dit site

I modsætning til sessioner, fortæller brugere, hvor mange personer du reelt set har haft fat i.

C

(default) Channel grouping

Default channel grouping (Standard kannalgruppering) er den overordnede oversigt over din sides trafikkanaler. Selvom mange ikke ændrer den, kan du faktisk selv bestemme, hvad der skal ligge heri. Dette er brugbart, hvis du eksempelivs har mange kilder med navnet (other)/(andre). Standard kannalgrupperingen kan ændres i Google Analytics under Admin > Kanalindstillinger > Kanalgruppering

D

Dimensioner (Dimensions)

En rapport i Google Analytics består af dimensioner og metrikker. En dimension er et kendetegn på dit data som beskriver en metrik. Således vil eksempelvis “by” være en dimension i Google Analytics, fordi “by” beskriver hvor eksempelvis et besøg kommer fra. En metrik er en kvantitativ målestok for noget af dit data. Det nedenstående eksempel har en dimension (land) og to metrikker (Brugere og Sessioner):

E

Enhedskategori (Device Category)

Enhedskategorier viser dig, hvilken enhed dine brugere besøger din side fra. Her opdeles enheder i hhv. mobile, tablet og desktop. Dette giver dig en god forståelse for, hvordan din side bruges og hvor du skal prioritere bl.a. dine udviklingsopgaver. Oversigten finder du inde under Målgruppe > Mobil > Oversigt.

F

Filtre

Filtre er måden hvorpå man får sorteret ud i sit data. Et filter er således det der styrer hvilke data du får vist i Google Analytics. Der findes mange typer af filtre, men det mest velkendte er listet nedenfor:

  • ISP-filter
  • IP-filter
  • Undermappe-filter
  • Hostnavn-filter

Når man tilføjer et filter i Google Analytics der et par ting man skal være opmærksom på:

  1. Filtre er destruktive. Dette betyder at filtre inkluderer eller eksluderer trafik når det behandles af Google Analytics. Dette betyder eksempelvis, at du ikke kan hente noget trafikdata tilbage, hvis du først har ekskluderet det.
  2. Pga. punkt 1, er det en god idé at have et ‘Master view’ uden nogen form for filtrering i Google Analytics. På denne måde sikrer du at du ikke mister noget data.
  3. Filtre kan tage op til 24 timer at blive implementeret på dit site

Flows

Flows er Google Analytics visualisering af brugerens rejse på din side.

Man kan vælge stort set alle Google Analytics dimensioner at kigge på og værktøjet bruges således til eksempelvis at opdage, hvordan brugerens færden for forskellige trafikkilder ser ud (se billede ovenover).

Forespørgsler (Queries)

Queries – eller forespørgsler på dansk – finder du to steder i Google Analytics: Forespørgsler fra Search Console og forespørgsler fra site search i Analytics.

Forespørgsler fra Search Console har to brugbare formål: Det første er, at det giver et billede af hvad dine brugere finder dig på når de søger. Det andet formål er at forstå sammenhængen, mellem hvordan dine brugere søger efter din side, og hvor relevant dit indhold er til disse søgninger. Dette kan hjælpe dig med at optimere dit indhold.

Forespørgsler fra Search Console findes inde under Anskaffelse > Search Console > Forespørgsler

Forespørgsler fra site search i Analytics hjælper dig med at afdække det, dine brugere har svært ved at finde. Derudover giver denne rapport dig også mulighed for at afdække potentielt relevant indhold til din målgruppe, der ellers var gemt væk for dem.

Forespørgsler fra site search kan du finde i Google Analytics inde under Adfærd > Site Search > Søgetermer

Lær endnu mere om Google Analytics

>>> Analytics fra G til M

>>> Analytics fra N til S

>>>Analytics fra T til Y

Du kan også komme med på vores kurser om Analytics:

Kursus i Google Analytics basis
Kursus i Google Analytics avanceret

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte Bo Mikael om alle dine Analytics drømme/kvaler.