SEO handler i al sin enkelthed om at synliggøre de emner, der er vigtigst for dit site eller din virksomhed, på søgemaskinerne.

Men selv med den mest ihærdige SEO-indsats kan man ikke vinde alle SEO-kampe (der er jo kun én nr. 1 på søgeresultat-siden). Derfor skal man prioritere de emner, man gerne vil findes på (primært på Google).

Den bedste måde at angribe dette er ved først at tage udgangspunkt i de emner og områder, der er vigtigst for din organisation eller virksomhed.

Derefter bør man gennemgå alle disse forretningskritiske emner for at identificere SEO-potentialet for disse (søgevolumen og konkurrence). I denne proces finder man også relaterede og associerede søgeord med stor volumen og lille konkurrence.

Resultatet er en redaktionel søgeordsliste, som man kan bruge til at optimere sitets vigtigste sider og de sider med relevante emner, hvor der er størst søgevolumen og dermed flest læsere. 

Når man ved, hvilke emner der er SEO-relevante, skal man koncentrere sig om at opbygge siderne på sitet, så Google – og læserne – hurtigt får de vigtige informationer.

Har du styr på den tekniske SEO på sitet?
Ellers kan du få gode råd om teknisk SEO her.

Hvis det er muligt, skal man altid anvende et SEO-værktøjet, f.eks. Yoast eller SiteAttention, på alle eller i hvert fald de vigtigste SEO-sider.

Og hvor skal man så gøre hvad:

  • Overskrift (H1):
    Det vigtigste søgeord (eller meget stærke synonym) skal altid skrives i overskriften.
    (Et værktøj som Moz kan bruges til at identificere fejl eller mangler i H1 og H2.)
  • Mellemrubrikker (H2):
    Andre relaterede eller associerede søgeord skal skrives her. Undgå for så vidt muligt at bruge søgeord, der alene er for brede (undgå f.eks. ”Faktaark” og brug i stedet ”Faktaark om barsel”).
  • Brødtekst:
    Sørg for at de vigtigste søgeord kommer i starten af teksten. Søgemaskinerne er ikke klogere end, at de tror, at det første er det vigtigste. Undlad at overfodre teksten med det samme søgeord. Der bør være en søgeordstæthed på 2-3 ord pr. 100 ord. Men brug gerne synonymer og relaterede søgeord. 
    Man behøver ikke at skrive kort. Faktisk vil søgemaskinerne helst have lange tekster på flere end 200-300 ord. Man skal dog huske, at teksterne altid skal skrives, så de kan læses. Man skal derfor ikke overskrive sine tekster med ligegyldigheder for at få dem lange.
  • Links:
    Lav beskrivende link-tekster, som både læseren og søgemaskinerne kan forholde sig til. Tekster som ”Læs mere” eller ”Klik her” er ikke optimale. Google læser både det underliggende link (url’en), hvortil man linker, samt ordene i linkteksten. Derfor bør linkteksten f.eks. være som denne: ”Læs Lizette Risskovs formandsberetning”.
    Eksterne links giver højere SEO-rank end interne, men man skal stadig bruge interne links i brødteksten, når det er relevant.
    Tjek desuden hele tiden for døde links og ret disse til.
  • Alt-tekster:
    Søgemaskiner kan ikke se, hvad et billede forestiller. Derfor skal man hjælpe dem SEO-mæssigt på vej ved at anvende alt-texter. I feltet til Alt-text skal man kortfattet skrive hvad billedet forestiller, f.eks. ”Den tidligere LO-formand Thomas Nielsen” eller ”Delegerede ved landsmødet januar 2018 i Aalborg Kongrescenter”. 
  • Video:
    Søgemaskiner kan heller ikke afkode en video, derfor bør man både bruge Alt-text OG beskrive indholdet i videoen i sin tekst.
    Dette er naturligvis en redaktionel afgørelse, da det kan forekomme som dobbelt-konfekt både at vise videoen og samtidig beskrive indholdet i teksten. Men det er den eneste måde, hvorpå man for alvor får SEO-effekt af videoer.
  • Metadescription:
    Tekstuddraget, der vises på søgeresultatsiden under overskrift og url bør altid være skarpt og præcist skrevet, så læseren ved, hvad de får. Den optimale løsning er, at redaktøren skriver disse beskrivelser.
    Alternativt skal metadescription udtrække tekst fra et prædefineret område i teksten, oftest caption eller den første del af teksten.
    Anbefalingen er kun at skrive op til 165-175 tegn.
    Værktøjet Yoast kan bruges til dette – og overskrive default udtræk til søgeresultatsiden.
    Et værktøj som Moz kan bruges til at identificere fejl i metadescription.
  • Title:
    Søgeordet for den enkelte side bør fremgå her. Der kan være tilføjet et brandnavn, men det er ikke nødvendigt for søgemaskinerne (de ved allerede, hvilket domæne der er tale om).
    Yoast kan bruges til dette – og overskrive default udtræk til søgeresultatsiden.
  • Url:
    Url’en skal indeholde det vigtigste søgeord og også gerne den sektion, siden indgår i. Url’en bør ikke være længere end 65 tegn.
    Yoast kan bruges til dette – og overskrive default udtræk til søgeresultatsiden.
  • Dublicate content:
    Undgå ens indhold, også kaldet dublicate content. Søgemaskiner foretrækker, at der kun er én url pr. artikel. Hvis man har flere sider med samme tekst, f.eks. CV’er/Blå bøger, skal man prioritere den vigtigste af disse sider og fortælle Google, at det er denne side, der skal peges på ved søgninger.
    Dette sker ved at lave en såkaldt kanonisk url, som lægges i koden i htaccess-filen.
    Et værktøj som Moz kan bruges til at identificere dublicate fejl.
  • No index:
    Når Google ranker et site SEO-mæssigt lægger de vægt på brugen af siderne, f.eks. time spent, sidevisninger pr. besøg, etc. Dette gælder også for bounce rate, altså afvisningsprocenten.
    Der er altid sider på et site, som er såkaldte one-stop-sider, hvor læseren får løst sit problem hurtigt ved at læse dette indhold og således ikke bliver længere eller klikker videre på sitet. Disse stop-sider har høj værdi for læseren, men kan ødelægge SEO-rankingen.
    Derfor kan man ofte med fordel identificere disse stop-sider og lave en no index i koden, så Google kan se, at siderne ikke skal indekseres.
  • 301 redirects
    Når et sites eller sider flyttes fra deres oprindelige url’er, skal man huske at fortælle søgemaskinerne, at de tidligere indekserede sider er blevet flyttet til nye url’er (adresser).
    Dermed sikrer, at man den SEO-værdi, de pågældende sider har oparbejdet, ”overføres” til de nye sider.
  • Schema:
    Man kan med fordel anvende Schema til at præsentere struktureret data i et format, som søgemaskinerne kan bruge. Dermed sikrer man, at søgemaskinerne får ekstra info om de enkelte siders indhold.
    Schema kan bl.a. vise Google dette:
    • Geografi
    • Personer (mail + tlf)
    • Forfatter
    • Video
    • Begivenheder
  • My Business
    For at sikre synlighed både over for læserne og overfor Google, bør man oprette en My Business på sin organisation.
    My Business kan indeholde mange relevante informationer, som giver både Google værdifuld information om organisation og site, og som giver læseren relevante informationer.

Har du brug for en SEO-snak, så kontakt endelig Bo Mikael.