Det kræver en del at holde sig opdateret om alle de fantastiske digitale muligheder. Der kommer nye muligheder til, og målgrupperne flytter sig, og ændrer adfærd, så snart man tror, at man har fundet nøglen til succes. Undervejs i processen kommer de fleste til at begå nogle fejl.

Fejl kan føre en masse læring med sig, men når de i stedet bliver til dårlige vaner, omdannes gode intentioner om effektiv markedsføring til et forspildt potentiale. Det kan du heldigvis gøre noget ved.

Vi har samlet et udpluk af fejl, vi ofte ser digitale marketingfolk – ja somme tider hele afdelinger – begå samt vores anbefalinger til, hvordan man retter op på dem. Og jo, vi har også begået nogle af fejlene selv!

1. Findes der andet end Facebook???

Facebook er hverdag for de fleste, der arbejder med digital markedsføring. Vi har efterhånden været der længe, og vi ved nogenlunde, hvad vi skal gøre for at få værdi ud af vores ressourcer. Der er trygt og godt på Facebook, og det er jo der brugerne er – eller hvad?

Vi ser, at flere danskere end nogensinde før bevæger sig på flere sociale platforme end tidligere. For første gang nogensinde har vi set et fald i andelen af daglige brugere på Facebook i Danmark. Samtidig stiger den daglige brug af både Instagram, Snapchat, YouTube og LinkedIn. Og nichemedier som f.eks. Reddit og Pinterest spøger i kulissen.

Facebook oplyser også, at de i forbindelse med deres kvartalsregnskaber ikke længere vil offentliggøre brugertal for platformen Facebook, men derimod for hele “the Facebook family of apps” – altså Facebook, Messenger, Instagram og WhatsApp.

Det er med andre ord ikke længere nok “bare” at være på Facebook, hvis din virksomhed eller organisation vil være synlig for målgruppen. Det er rigtig mange heldigvis ved at indse. I vores store undersøgelse af danske virksomheder og organisationers brug af sociale medier siger 57%, at Instagram fremover vil være vigtigere, 53% vil fokusere mere på YouTube fremadrettet og 52% angiver, at LinkedIn vil være vigtigere end nu. Til sammenligning siger blot 28%, at Facebook vil være vigtigere for dem fremadrettet – 55% angiver, at det vil være det samme som nu.

Når platformslandskabet bliver mere komplekst, er det nødvendigt at prioritere. Ikke alle virksomheder skal være på alle platforme. Men som udviklingen går nu, er det farligt at hvile på laurbærene og fokusere på Facebook.

Har du brug for hjælp til at vælge hvilke platforme, din virksomhed skal være aktiv på? Start med et review af jeres nuværende indsats, og få samtidig konkrete forslag til, hvordan præcis jeres potentiale kan udnyttes bedre på andre platforme.

2. Data i øst og vest

Måling på digitale medier er underlagt det klassiske Guldlok-princip: ikke for lidt, ikke for meget, men lige tilpas. Måler man for meget, drukner man simpelthen i sine data – og man risikere samtidig at miste fokus på de kvalitative parametre. Måler man for lidt, går man glip af vigtige indsigter, som kan forbedre markedsføringsindsatsen markant. Måler man helt forkert – f.eks. på parametre, der faktisk ikke siger noget om værdien af indsatsen – kan man risikere at basere sine beslutninger på et falsk eller mangelfuldt grundlag.

Den klassiske fejl er at gå fra ingenting, altså for lidt, til alt for meget. Man finder ud af, at der er noget, der hedder måling, og går på eventyr i analyseværktøjer på sociale medier, i Google Analytics eller andre værktøjer, som måler trafik på websites. Man bliver helt begejstret. Man bruger timevis på at undersøge, sammenligne og analysere. Måske bygger man endda et dashboard med alle de tal, man synes er interessante. Men pludselig ringer telefonen, og man går videre til næste opgave, lader tallene og dashboardet vente, og så går der måneder før, at man kigger på det igen.

En anden klassiker er det ugentlige eller månedlige møde, hvor afdelingen sammen kigger på tallene. Dengang møderækken startede udvalgte man, hvilke tal man skulle kigge på. Siden har man ikke overvejet, om det stadig er de mest relevante målepunkter, for ‘det plejer jo at virke’.

For at nå frem til de rigtige målepunkter – i en mængde, som er lige tilpas – er det vigtigt at holde fokus på, hvad der driver din forretning. Spørg dig selv, hvad det er, der giver dig værdi: Er det salg i din webshop? Deltagere til dine events? Gensalg og opsalg til loyale nyhedsbrevsmodtagere? Leads, du kan ringe til? Det er dit resultatmål, og det kan dit forretningsmål hjælpe dig med at finde frem til.

Derefter kan du begynde at definere dine præstationsmål (de trin på kunderejsen, der leder frem til dit resultatmål) og procesmål (det du skal gøre for at realisere et præstationsmål – f.eks. producere 4 historier til et nyhedsbrev).

Først til allersidst tager du et kig på dine mål, og går på jagt efter de digitale målepunkter, der kan hjælpe dig til at måle på din indsats, f.eks. i Google Analytics, dit nyhedsbrevssystem (som f.eks. Peytz Mail) eller Facebook Indblik.

3. Gud, er Google My Business også på Maps?

Mange fysiske forretninger, restauranter og deslige har heldigvis efterhånden set værdien i at være tilstede på Google My Business. Men alt for mange virksomheder af andre typer ved måske slet ikke, at Google My Business eksisterer, eller måske overser de blot værdien.

Google Maps er også en søgemaskine. Hvis ikke du er til stede med Google My Business, går du glip af at få vist vigtige informationer om din virksomhed ved en søgning på Maps såvel som en almindelig websøgning. Med Google My Business kan du nemlig tilføje en lang række supplerende oplysninger om din virksomhed. For fysiske forretninger er f.eks. åbningstider essentielt at have med.

Selv hvis du ikke har en butik, er det vigtigt, at du tager ejerskab over din virksomhed med Google My Business. Alternativt vil den stå som “unclaimed” – det ser sjusket ud, og du risikerer, at hvem som helst tager ejerskabet i stedet for dig. Derudover går du glip af en del SEO-værdi.

Du kan med fordel starte med at tilføje dit website og dit telefonnummer, så potentielle kunder kan komme i kontakt med dig. Derudover kan det være en god idé at tilføje en række billeder af dine produkter, dit kontor, eller hvad der måtte være relevant – sæt ansigt på virksomheden.

4. Ude af øje, ude af sind – ude at s….

Når nu man har styr på sine mål og dagligt holder øje med konverteringerne, kan det være nemt at glemme værdien af branding. For brandingen kan sjældent måles direkte i konverteringsstatistikkerne, og hvad bidrager branding så egentlig til?

Fjerner man branding-laget fra sin markedsføring, eller har man helt undladt at lægge det på, kan det mærkes på kendskabsgraden – som er essentielt ift. at holde dig top of mind i målgruppen. Hvis ikke du er det, tænker dine potentielle kunder på dine konkurrenter, før de tænker på dig – og det er skidt for din forretning.

Branding handler dog ikke udelukkende om at smide en annonce med dit logo og din tagline på Facebook for tid og evighed. Det er vigtigt, at du i din branding holder fokus på dine (kommende) kunder. Som det så fint forklares i artiklen, you are not the point, bør du gennem dine historier tale til kundernes følelser og det, der optager dem. Historierne skal til gengæld selvfølgelig ud og arbejde for dig på sociale medier og andre relevante kanaler, hvorefter du kan bruge alle de gode værktøjer til at fastholde opmærksomheden og siden skabe konverteringer. Formår du at gøre dette, så ender du med at være top of mind!

5. Mig, mig, mig – og så lige mig!

“Indefra og ud”-tænkning er en velkendt klassiker – og en fejl, som rigtig mange begår. For når man skal markedsføre sig selv og sine produkter, er det nemmest at tage udgangspunkt i, hvor produktet kommer fra, og hvad virksomheden står for – som beskrevet i brandingsnakken ovenfor. Men det er ikke bare kedeligt og irrelevant for målgruppen, når virksomheden tager udgangspunkt i sig selv – det er også farligt at basere sine beslutninger på egne fornemmelser og synsninger.

Når kommunikation skal tilrettelægges, hører man tit udsagn som, “jeg bruger altså aldrig Instagram, og jeg har samme alder som vores målgruppe, så det skal vi ikke spilde tid på” eller “jeg har hørt fra min fætters nabo, at LinkedIn virker helt vildt godt til at skabe salg”. Ok, præcis disse udsagn er måske sat lidt på spidsen – men du kender godt situationen, ikk’?

Hvilken målgruppe er det lige, at LinkedIn er en god kanal til at skabe salg? Og er alder det eneste parameter, når vi skal vurdere om vores målgruppe bruger Instagram?

God og effektiv kommunikation og markedsføring kræver indsigt i den relevante målgruppe, og værdifuld indsigt er mere end gætværk og eksisterende statistikker. Værdifuld indsigt er brugerundersøgelser, interviews, tests, eksperimenter og meget mere. Det er indsigt i målgruppens adfærd og præferencer, som du kan bygge din kommunikation på. Det vil give meget bedre effekt end tilfældige synsninger.

Hos Peytz & Co tager vi altid udgangspunkt i netop din målgruppe, når vi hjælper dig med digital kommunikation og markedsføring. Selvom vi har rig erfaring fra vores arbejde med andre kunder, som måske endda ligner din virksomhed, er din målgruppe nyt territorium, og den fortjener at få den opmærksomhed, som det kræver at lære den at kende. Vi bruger selvfølgelig vores erfaring til, at skabe en række antagelser om hvad der virker, men drager aldrig konklusioner, før vi har testet, spurgt eller eksperimenteret os frem til den nødvendige indsigt.

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at tage fat i Bo Mikael eller Anja Flebbe for at høre, hvad vi kan gøre for at hjælpe dig.