Influencer marketing er efterhånden et velkendt begreb. Men det er et et, der udvikler sig løbende. Udviklingen går i retning af stadigt “mindre” influenter – fra mikro og nu til nanoinfluenter. Og det kan være relevant for dig, der gerne vil have flere kunder eller medlemmer.

Influenterne har den fordel, at forbrugerne, influenternes følgere, aktivt har valgt at lytte til, hvad de har at sige. Mikroinfluenterne har yderligere den fordel, at de oftest har en mere eller mindre personlig relation til deres følgere, hvilket betyder mere troværdighed i forbrugerens øjne.

Makro, mikro, nano – what?

I en tid hvor alle er producenter, der udgiver indhold på sociale medier, er det vigtigt at være opmærksom på det indhold, der handler om netop dig som virksomhed eller dit produkt. Den omtale, du får, kan nemlig have afgørende betydning for din succes.

Megainfluenter er de helt store stjerner, som også er kendte uden for de sociale medier. Det er f.eks. populære sportsstjerner og musikere – tænk (Beyoncé, Kim Kardashian, Cristiano Ronaldo, Michael Phelps m.v.), som fylder meget i medierne, offline såvel som online. Det kræver typisk store sponsorkontrakter at få denne gruppe i spil. Men kaster de deres kærlighed over dit brand helt af sig selv, kan det hurtigt give stor succes.

Makroinfluenter er dem der først blev fokuseret på i influencer marketing. Det er de “klassiske” influenter; store stjerner – som er blevet stjerner oftest på grund af deres rolle i underholdningsindustrien, eller fordi de slet og ret er blevet stjerner qua deres popularitet på sociale medier. I vores egen andedam er Fie Laursen og Lakserytteren gode eksempler. Fordelen ved makroinfluenter er, at de ofte har en ganske imponerende rækkevidde. Til gengæld kan det være en bekostelig affære at få dem i tale.

Det er ikke altid en fordel bare at nå langt ud – især ikke hvis det er de forkerte, man når ud til. Derfor er mikroinfluenter ved at vinde indpas.

Mikroinfluenter er den populære pige, der fortæller gode historier om sin stil og beautyprodukter, eller den seje fyr, der fortæller om sin træning og kost. Det er med andre ord dig og mig, bare lidt sejere til sociale medier. De fortæller hverdagshistorier fra deres egen verden, typisk med et fokus på et område, de er “eksperter” i. Disse influenter har typisk mellem 1.000-10.000 følgere, og mange kan betales i produkter. Mikroinfluenter er oftest også nemmere for brands at opbygge et partnerskab med. De er gode til at lave fængende indhold og er dygtige storytellers, men de har ikke den samme rækkevidde, og kvaliteten kan også være lavere end hos mega-influenter.

Nanoinfluenter får i øjeblikket stigende opmærksomhed. De er helt nede på almindelige, gennemsnitlige følgertal på de sociale platforme (oftest under 1.000). Men de er til gengæld helt og aldeles autentiske, og derfor kan deres omtale af dit brand – over for den relevante målgruppe – være endnu mere effektfuld end de øvrige grupper af influenter. Faktisk er mange af dine potentielle nanoinfluenter sikkert allerede at finde i dit community i dag – og måske er de endda aktive ambassadører, uden at du ved det eller gør noget særligt for dem. Det skal du lave om på. Du skal være der for dine nanoinfluenter.

Før du går i gang

Før man i vildskab kontakter den ene influent efter den anden, er det vigtigt at gøre sig nogle overvejelser om, hvad man gerne vil have ud af at samarbejde – og hvad man kan tilbyde samarbejdspartneren.

Et samarbejde med en eller flere influenter kan især være godt til at skabe kendskab til og opmærksomhed om dit brand eller dine produkter. Til gengæld kan det være udfordrende – men ikke umuligt – at gennemføre kampagner med hårde konverteringer, eksempelvis salg, som mål. Det kræver nemlig, at man kan spore en ændring i salget direkte tilbage til den enkelte influent. Det kan gøres med rabatkoder eller affiliate links.

Det er i det hele taget meget vigtigt at have helt klare aftaler med de influenter, man arbejder sammen med, om hvordan man måler på indsatsen. Det kan f.eks. være, at man som virksomhed gerne vil se data om influentens rækkevidde eller omfanget af engagement på de opslag, som vedrører virksomheden eller produktet. Det skal i givet fald aftales på forhånd.

Samarbejde med influenter bør være netop det – et samarbejde. Det er sjældent værdifuldt med et quickfix med høj rækkevidde, men uden substans. Sørg derfor for at etablere længerevarende partnerskaber, som både virksomheden og influenten kan få noget ud af. Dit brand skal matche influentens brand for at samarbejdet er værdiskabende og budskaberne troværdige for målgruppen.

Tre trin til influencer marketing

Hvis du ønsker at aktivere influenter som en del af din markedsføring, bør du gå efter længerevarende partnerskaber. Quickfixes i form af en enkelt omtale med stor rækkevidde har sjældent den ønskede effekt.

1. Hav et godt produkt, en god service eller en god arbejdsplads

Det er helt simpelt, men kan alligevel ikke gentages for ofte: hvis det, du tilbyder, ikke svarer til din målgruppes forventninger, kommer omtalen af dit produkt, din service eller – hvis du arbejder med medarbejderambassadørskab – din virksomhed som arbejdsplads, ikke til at være positiv. Er produktet eller servicen omkring det slet og ret dårlig(t), bliver omtalen negativ. Og hvis det er ligegyldigt, får du ingen omtale.

Den negative omtale kan sommetider være en mulighed for at vende dårlige oplevelser til gode, hvis den håndteres rigtigt. Hvis du ved, at der er udfordringer med dit produkt eller service, bør din strategi derfor fokusere på at benytte lejligheden til at blive klogere på dine kunders behov, og i den forbindelse vende deres oplevelse til en positiv en af slagsen.

2. Fokusér på de mest relevante influenter

Som vi allerede har afsløret tidligere i denne artikel, er der i de fleste tilfælde nogle grupper af influenter, vi ser, der er mere relevante end andre. Rigtig mange virksomheder kan have gavn af først at fokusere på deres i forvejen mest loyale brugere. De er sikkert i forvejen ambassadører – de eller du ved det nok bare ikke. Dem skal du have styr på først.

Derudover kan der være rigtig stor værdi i at fokusere på nye influenter, som passer præcis til din niche. Du skal være sikker på, at dine influenters følgere eller fans faktisk er relevante for dig og dit produkt – ellers skyder du med spredehagl og får dårlig effekt af din indsats. Er du økologisk grønthandler, skal du have fat i madbloggere og Instagram-foodies. Driver du en interiør-forretning, skal du lave et samarbejde med en livsstilsblogger.

Når du vælger, hvilke influentere du skal samarbejde med, skal du spørge dig selv: Er der et match mellem vores brand og influenterens verden og image? På den måde sørger du for at både brand og influent får noget ud af samarbejdet. Husk desuden på, at du køber dig ind i influentens verden, så du er nødt til at give lidt slip på kontrollen og stole på, at de ved, hvad deres følgere vil have. Det er endnu en grund til, at du skal være sikker på, at jeres brand er relevant for influentens følgere.

3. Giv dem noget at tale om

Når du har identificeret dine mest relevante influenter, er det tid til at gøre dig synlig for dem. Hvordan du bedst går til dem, kommer helt an på, hvem du og dine influenter er. Men målet er at give dem de bedst mulige forudsætninger for at omtale dig i gunstige vendinger.

Eksempler kan være:

A. Freebies til anmeldelse
B. Kupon-koder/vouchers eller vareprøver til uddeling (“giveaways”)
C. Direkte kontakt om mulighed for omtale – vær ydmyg i henvendelsen
D. Publicering af indhold, som ansporer til deling
E. Fysiske spots som ansporer til aktivitet på sociale medier (Instagram-spots, hashtags på udvalgte steder i det fysiske rum)

Employee advocacy – samme surdej, modificeret opskrift

Faktisk gælder mange af de metoder og forholdsregler, som vi taler om i forbindelse med influencer marketing, også når samtalen drejer sig over på employee advocacy, også kendt som medarbejderambassadørskab. Målet er nemlig det samme; at få personer, som kender din organisation eller dine produkter godt, til at omtale dem eller dig positivt.

Fundamentet er igen vigtigt: din virksomhed skal være en god arbejdsplads. Ellers bliver omtalen ikke positiv.

Derudover er den største udfordring oftest at sætte medarbejderne fri. Først og fremmest modet til at opfordre medarbejderne til at være aktive – og dernæst accepten af, at det med fordel er noget, de kan bruge bare en lille smule arbejdstid på. Ellers vil de færreste medarbejdere være med.

Men tør du tage skridtet, kan du i form af dine glade medarbejdere have de måske bedste ambassadører, du kan forestille dig. Så hvad venter du på?

Vil du vide mere?

Har du brug for hjælp til at komme i gang eller videre med influencer marketing eller medarbejderambassadørskab? Kontakt vores social media specialist Anja Flebbe og få en snak om jeres drømme og udfordringer.