Data fra 58.602 deltagere, der på 31 dage cyklede 10,4 mio. km, eller 268 gange rundt om jorden har nu været under luppen, og det gav lidt overraskelser.

Efter Cyklistforbundets årlige event “Vi cykler på arbejde” sad Kampagneleder hos Cyklistforbundet Lasse Skou Hauschildt tilbage med et veloverstået event, en hel masse data, men også en del spørgsmål.

Hvilke marketingkanaler skal vi satse på fremover? Har Facebook en effekt? Virker vores nyhedsbreve? Det var bare nogle af de områder, som Cyklistforbundet gerne ville have dokumenteret i data-rapporten.

Op til årets event var der nemlig blevet ændret på en del kampagnemæssige parametre, men også på selve markedsføringen og den måde, der blev solgt ind til eventet.

Vi sad med en masse mavefornemmelser og formodninger, men manglede reel data til at understøtte dem.

Kampagneleder hos Cyklistforbundet, Lasse Skou Hauschildt

I samarbejde med Peytz & Co fik Cyklistforbundet lavet en liste over de antagelser, som de gerne ville have svar på. Og de skulle findes i Cyklistforbundets egne datakilder, blandt andet Google Analytics, nyhedsbreve, Facebook, LinkedIn, de øvrige marketingkanaler, der havde været i brug, samt et årligt spørgeskema til deltagerne i “Vi cykler til arbejde”.

Herefter gik det hårdere arbejde i gang, nemlig at få struktureret og enrettet de forskellige datakilder, så man kunne begynde at analyse tallene i dybden. En sjov opgave for Peytz & Co’s dygtige dataanalytikere.

Facebook og vejrudsigtens betydning

Her blev der både kigget på direkte konverteringer, men også hvilke kanaler der fungerede som en trafikgenerator til VCTA kampagnesitet, og som stod for assisterede konverteringer.

Cyklistforbundet havde blandt andet brugt en del kræfter på Facebook, så det var et af de områder, de ønskede mere viden om for at undersøge, om det var skønne, spildte kræfter – og ikke mindst penge.

Vi Cykler Til Arbejde

–– Kampagnen, som afvikles af Cyklistforbundet, startede i 1997 og finder sted hvert år i maj måned.
–– Virksomheder samler hold på 4-16 deltagere, som logger hver gang de kører til og/eller fra arbejde.
–– I år deltog 58.602 personer, som på 31 dage cyklede 10,4 mio. km, eller 268 gange rundt om jorden.

Resultatet var interessant. Dataen viste, at Facebook var en vigtig kanal til assisterende konverteringer, og ikke mindst som trafikgenerator til deres hjemmeside. En analyse viste også, at Cyklistforbundet ville være gået glip af en masse tilmeldinger, hvis de have undladt at arbejde med platformen. Det blev samtidig tydedeligt, at der var tradition blandt tidligere eventdeltagere at melde sig til igen de efterfølgende år, så de forskellige remarketing kampagner, der kørte på Facebook, kunne optimeres fremadrettet. Fremover vil Cyklistforbundet bruge de annoncekroner på at køre såkaldte lookalike-kampagner, som rammer folk, hvis Facebook interesser og adfærd minder om de tidligere tilmeldtes.

En af de andre sjovere opdagelser var, at vejret havde en vis effekt i tilmeldingsfasen. Hvis der blev sendt nyhedsbreve ud, når vejret var rigtig dårligt udenfor, kunne det aflæses i mængden af tilmeldinger på dagen. Så i fremtiden bliver vejrudsigten taget med i betragtning, når der skal sendes nyhedsbreve ud med tilmeldinger.

Prioriterede indsatsområder og vigtig viden til sekretariatet

I selve data-præsentationen, vi leverede, fik Cyklistforbundet en prioriteret liste over indsatsområder og anbefalinger til, hvor man struktureret kan sætte ind og arbejde videre på de ting, som dataen viser har virket i tidligere kampagner.

Rapporten gav også svar på de spørgsmål, Cyklistforbundet havde stillet i starten af samarbejdet.

“Nu har vi data, der understøtter vores mavefornemmelser, så nu arbejder vi struktureret på at sætte ind fra toppen af prioritetslisten, uden at være så meget i tvivl om, at det er de rigtige steder, vi lægger vores kræfter” siger Lasse Skou Hauschildt og forstætter, “Rapporten har gjort, at vi i stedet for at arbejde ud fra fornemmelser, nu i langt højere grad arbejder ud fra data. Samtidig har det også været et virkelig godt redskab at få præsenteret datarapporten for hele sekretariatet i Cyklistforbundet, så alle ved, hvilke områder vi i samlet flok skal forsøge at løfte.”

Vil du også lægge mavefornemmelserne på hylden?

Du er til enhver tid velkommen til at kontakte Bo Mikael eller Thomas Ulvedal om, hvordan du kan øge din virksomheds reach og effekt ved at arbejde ud fra reel data, snarere end at følge usikre mavefornemmelser.

Læs også:

Cykeldata på den store data-klinge

5 tips til dig der gerne vil bruge Big Data