Time spent, unikke sidevisninger, Youtube og forskellen på landingpages og afslutningssider - få en forklaring på det hele. Så bliver Google Analytics meget lettere at bruge.

T

Tid på siden

Tid på en side er en af de mest misforståede metrikker i Google Analytics.

Som udgangspunkt virker denne metrik meget ligetil; Den gennemsnitlige tid en bruger er på en vilkårlig side. Men hvad sker der, hvis den side vi kigger på, er den som brugeren forlod?

Det korte svar er, at brugeren ikke har været på siden. Dette er fordi Google Analytics bruger tid mellem den næste side MINUS den nuværende til at finde ud af hvor længe en bruger har været på en vilkårlig side. Betragt nedenstående eksempel:

Fordi Google Analytics ikke kan regne den næste side ud, regner den ikke nogen reel tid på siden ud, og sessionsvarigheden defineres som tidspunktet hvor den sidste side blev åbnet. Altså 00:50. Af denne årsag, bør du derfor kun bruge tid på siden som en måleenhed på sider, hvor du ser er der er lav procentdel afslutninger (se P).

Du kan også komme med på vores kurser om Analytics:

Kursus i Google Analytics basis
Kursus i Google Analytics avanceret

U

Unikke sidevisninger (Unique page views)

Unikke sidevisninger er antallet af gange, en side på dit site er blevet vist mindst én gang under et besøg.

Modsat sidevisninger, der repræsenterer alle de gange en side er blevet vist, fortæller forholdet mellem unikke sidevisninger og sidevisninger dig, hvor vigtigt en vilkårlig side er i dine brugeres besøg.

W

Websiteindhold

Websiteindhold er en rapporter, der giver dig et overblik over dine enkelte siders performance. Arbejder du med indhold, er dette en af de essentielle rapporter i Google Analytics.

I rapporten kan du udforske, hvordan det går med alle dine sider. Derudover kan du se, hvilke sider der bidrager til besøg (landingssider) og hvilke brugerne forlader (Afslutningssider).

Rapporterne bør bruges løbende og systematisk til at optimere indholdet på dit site, samtidig med at du kan dykke ned og blive klogere på, hvordan brugernes adfærd er på dit site. Rapporterne finder du inde under Adfærd > Websiteindhold.

Y

YouTube, Facebook, Twitter, Instagram og andre sociale medier

De fleste hjemmesider har i dag en hel håndfuld sociale medier, de bruger sideløbende med Google Analytics. Disse medier, vil som regel give dig en anden form for rapporter omkring din målgruppes interaktion med din virksomhed.

Et eksempel på dette er Facebook. Hvor Google Analytics brugere en kombination af cookies og webadfærd til at kategorisere en person i din målgruppe, bruger Facebook en kombination af adfærd, baseret på pixels og cookies, og de oplysninger man selv har opgivet på Facebook, til at gøre det samme

En ting som Google Analytics dog kan hjælpe dig med ift. sociale medier, er at vise, hvor dine brugere lander henne på din side. Dette er f.eks. rart, hvis du vil vide, hvor mange bruger der reelt besøgte jeres side efter at have læst jeres Facebookopslag.  

Lær endnu mere om Google Analytics

>>> Analytics fra A til F

>>> Analytics fra G til M

>>> Analytics fra N til S

Du kan også komme med på vores kurser om Analytics:

Kursus i Google Analytics basis
Kursus i Google Analytics avanceret

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte Bo Mikael om alle dine Analytics drømme/kvaler.