Få indblik i returning users og new users, Google Analytics-rapporter, sessioner, sider pr. session og meget mere. Læs mere i del 3 af vores gennemgang af alle Analytics-begreber og features.

N

Nye ift. tilbagevendende brugere (New vs. returning users)

Forholdet mellem dine nye og tilbagevendende brugere kan give viden omkring brugen af dit site. Har du mange tilbagevendende bruger ift. nye er det sandsynligvis en indikation på, at du er god til at fastholde dine brugere.

Har du mange nye ift. tilbagevendende kan det være et tegn på, at du ikke appellerer nok til dine brugere og at de derfor ikke kommer tilbage.

Er det ovenstående eksempel gældende, kan det dog også være at sitet er rettet mod nye brugere

Grundet de mange fortolkninger på en metrik, er det vigtigt at teste sine hypoteser, ved at kigge dybere ned i hvordan hhv. nye og tilbagevendende brugere interagerer med sitet.

Når du bruger denne rapport, er det dog vigtigt, at du sammenholder det på kildeniveau. Dette skal du gøre fordi der kan være stor forskel på fastholdelsesgraden mellem eksempelvis organisk vs. betalt trafik. Hver kilde har sit eget formål og det er efter disse at du skal vurdere forholdet mellem nye og tilbagevendende brugere

O

Organisation

En almindelig Google Analytics Konto er opdelt i tre niveauer: Konto – Ejendom – Visning

Kontoen styrer den overordnede adfærd for alle ejendomme såsom filtre. (Se også Filtre under F.) Derudover kan man også styre adgangen til ens konto under denne fane.

En ejendom er en unik webside, mobilapp, eller enhed (dankortterminal e.l.). Niveauet ejendom styrer således indstillinger for det specifikke domæne. Det er eksempelvis på dette niveau, at du finder din trackingkode.

Visning styrer de data, som bliver vist. Der er på visningsniveau, at du f.eks. definerer dine konverteringsmål.

Du kan se hele strukturen og Google egen forklaring i linket nedenfor. Derudover kan du se et billede af strukturen i billedet nedenfor:

https://support.google.com/analytics/answer/1009618?hl=da

Du kan også komme med på vores kurser om Analytics:

Kursus i Google Analytics basis
Kursus i Google Analytics avanceret

P

Procent afslutninger (% exits)

Procentdelen af afslutninger på en given side kan fortælle dig, hvilken type af side du har med at gøre. Er der mange afslutninger på en given side, kalder man det en exit-side.

Kunsten her er at undersøge om dine exit-sider stemmer overens med dine egne forventninger. Hold derfor øje med hvilken type af side, der har mange afslutninger og brug det til løbende at forbedre dine brugeres oplevelse af dit site

R

Rapporter

En rapport i Google Analytics sprog er en præsentation af mindst en dimension og en metrik. Der er tre typer af rapporter i Google Analytics, som er struktureret efter deres scope (Se under scope for en forklaring på dette). De tre typer af rapporter:

  • Besøgsspecifikke rapporter
  • Sidespecifikke rapporter
  • Brugertilpassede rapporter

Besøgsspecifikke rapporter fortæller dig noget om de enkelte besøg, du har på din side. Dette er f.eks. rapporterne om geografi, enhed eller trafikkilde.

Sidespecifikke rapporter fortæller noget om de enkelte hits, der sker på dit site. Det er i disse rapporter, vi bl.a. har antallet af sidevisninger, unikke sidevisninger, indgange m.m.

Brugertilpassede rapporter er dem, du selv opretter. Her vælger du hvilke dimensioner og metrikker, du vil kombinere. Vær opmærksom på, at du ikke kan kombinere dimensioner og metrikker med forskellige scopes (se scope).

S

Scope

Data er defineret på forskellige måder i Google Analytics. Scope er måden hvorpå dette gøres. Der findes fire scopes i Google Analytics:

  • Brugerdata
  • Besøgsdata
  • Hit-data
  • Produktdata

Den ovenstående liste er struktureret hierarkisk (se billede herunder)

Øverst har du brugeren. Hvert besøg, brugeren foretager på din side, har mindst et hit (sidevisning, hændelse, transaktion). I den nedenstående tabel kan du se en liste over de mest brugte metrikker i hvert scope:

Scope på brugerniveau

 

Dimensioner Metrikker
Brugertype Brugere
Antal sessioner Nye brugere

 

Scope på besøgsniveau

 

Dimensioner Metrikker
Medium Besøg
Kilde Besøgsvarighed
Kampagne Afvisningsprocent

 

Scope på hitniveau

 

Dimensioner Metrikker
Landingsside Sidevisninger
Handling (event action) Tid på side

 

Så for opsummere scope i Google Analytics:

  • Én bruger er dannet af én eller flere besøg
  • Et besøg er dannet af en eller flere hits
  • Et hit kan have et eller flere produkter (hvis ecommerce er slået til) tilknyttet sig

Sessioner

Sessioner – også kaldet besøg af mange – er en af Google Analytics kernemetrikker. En session defineres som den tidsramme (tidspunkt), hvor en bruger besøgte dit site. Alle data om brug af dit site (sidevisninger, hændelser mm.) er knyttet til en session.

Sider pr. session

Antallet af sider pr. session fortæller “dybden” af brugerens besøg. Du kan bruge denne metrik til at få en forståelse for, hvor engagerende din side er. Antallet af gentagelser på siden (når brugeren eksempelvis genindlæser siden) tæller med i totalen.

Sidevisninger

En sidevisning defineres som antallet af gange en af dine sider er blevet vist.

Lær endnu mere om Google Analytics

>>> Analytics fra A til F

>>> Analytics fra G til M

>>> Analytics fra T til Y

Du kan også komme med på vores kurser om Analytics:

Kursus i Google Analytics basis
Kursus i Google Analytics avanceret

Vil du vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte Bo Mikael om alle dine Analytics drømme/kvaler.