Big data, dataindsamling og intelligent brug af data kan virke som uoverskuelige begreber, der kan give sved på panden hos selv den køligste medarbejder. Men at finde og bruge data i din virksomhed behøver slet ikke at være så kompliceret.

Her har vi samlet 5 gode råd, så du kan starte allerede i dag. Det meste er nok logik for burhøns, men alligevel noget, vi ofte glemmer.

Tip nr. 1: Viden før beslutning

Mange træffer beslutninger ud fra deres mavefornemmelse og vane. Det er simpelthen for gammeldags og for dumt!

Du har enormt meget data til rådighed for dig, og data er et kraftigt redskab i at forstå din forretning, dine målgrupper og især dine muligheder.

Derfor skal du altid kigge på dine relevante data, før du træffer dine (ellers ofte forkerte) beslutninger.

Data beats opinion!

Tip nr. 2: Brug data du allerede har

Hvis du har en hjemmeside, et nyhedsbrev og profiler på de sociale medier, har du allerede adgang til rigtigt meget data om dine kunder og læsere. Har du et nyhedsbrev, har du data om dine modtagere og deres adfærd, og har du en kundedatabase (CRM), er den også fuld af data.

Identificér dine egne data, og skab dig et overblik over, hvad de fortæller dig og hvad de kan bruges til.

Tip nr. 3: Brug kun relevante data

Man kan hurtigt stirre sig blind i Google Analytics-junglen eller drukne i sine talrige data. Derfor skal du finde ud af, præcis hvilke data du har brug for!

Kig på dine produkter, services eller kerneydelser og spørg dig selv, hvilke data du har brug for for at du kan gøre det endnu bedre; Hvad ønsker du for din forretning? Hvilke data skal du bruge for at nå de mål? Og hvilke data kan give dig en større forståelse for din målgruppe?

Undersøg og diskutér det med dine kolleger, og find frem til de parametre, som du skal bruge.

Men pas på! For mange data kan forvirre mere, end de gavner!

Tip nr. 4: Sæt pris på dine data

Få et overblik over både de data, som du har adgang til, og data, som du endnu ikke har adgang til. Du kan også undersøge, hvilke data du aldrig kan få fat i. Få et overblik over, hvad de forskellige data koster dig i for eksempel tid, værktøjer og løn til medarbejdere. På den måde kan du finde de mest effektive data til prisen – og du undgår at spilde penge eller at gå glip af data, fordi du tror, det er for dyrt.

Tip nr. 5: Del dine data

Synligør dine forretningskritiske data i målrettede rapporter eller et interaktivt dashboard over for dine kolleger og ledelse. På den måde sikrer du, at dine data bruges og forstås af andre end dig selv.

Her kan du for eksempel bruge Google Data Studio

Følger du disse tips, er du godt i gang med Big Data. Husk, at det tager tid at implementere brugen af data i en virksomhed og at bruge dem på den bedste måde. Vi mennesker er ikke drevet af data, så giv din virksomhed og kolleger (og dig selv) tid til at vænne sig til tanken.

Værktøj, der kan hjælpe dig

Værktøjer, der kan lave dashboards eller rapporter med data:

Vil du vil vide mere?

Du er altid velkommen til at kontakte Bo Mikael og Nikola Krunic for at lære mere.

Læs også: 

Sådan laver du godt indhold