Sådan lærer du dine brugeres behov og adfærd at kende på rekordtid. (Det behøver ikke være videnskab – det skal bare gøres.)

Hvordan kan brugerinddragelse være repræsentativt, hvis man kun tester på 5 personer?”

Det er et af de spørgsmål, jeg har fået stillet rigtig mange gange.

Jeg svarer altid: “Brugerinddragelse er ikke videnskab. Den skal heller ikke behandles som videnskab – og den behøver slet ikke være repræsentativ, for at du kan blive klogere på dine brugere”.

Lad mig uddybe det.

Hvis du betragter brugerinddragelse som en videnskab, vil du opdage, at de svar, du har brug for for at komme videre i jeres proces, er både dyre og tidskrævende. Du vil hurtigt finde ud af, at:

  • Der ikke er budget til at lave de store videnskabelige undersøgelser, hver gang du har brug for at træffe en vigtig beslutning
  • Resultaterne kan være så lang tid om at komme ind, at de bliver irrelevante for udviklingen

eller

  • Jeres udvikling og momentum går helt i stå

Ved at tage videnskab ud af brugerinddragelsen, gør du det muligt for dig selv at have brugerinddragelse med som en kontinuerlig del af din proces. Det skal være hurtigt at sætte i gang, og hurtigt at aflæse resultaterne, så det bliver hurtigt at træffe beslutninger. Og hvis der er behov for det, så tester du bare en gang til.

‘Aha-oplevelsen’ er guld værd

Jeg kunne skrive stolpe op og stolpe ned om videnskabelige undersøgelser, som viser, hvorfor det er nok at teste med 5 brugere, ligesom der er gjort her, her, og her, men det vil jeg ikke bruge min begrænsede ‘taletid’ på her. 

Fremfor at fokusere på at afdække et repræsentativt billede, bør du fokusere på de indsigter, som kan lære dig noget om dine brugere, deres adfærd og deres behov. Her er ‘aha-oplevelsen’ en undervurderet kilde til at blive klogere på dine brugere.

En ‘aha-oplevelse’ er det øjeblik, hvor du kigger på nogle resultater fra brugerinddragelse og enten inde i dit hoved eller verbalt udbryder “Aha…”. Den pludselige erkendelse kan opstå, når du kigger på en brugertestvideo fra tænke-højt test, heatmaps af klikmønstre eller data fra en tree-test, som gør, at du lige pludselig bliver meget klogere på dine brugere, end du var 2 minutter forinden.

Min tidligere chef sagde engang noget meget klogt, som har siddet fast i hjernebarken lige siden: “Hvor mange gange skal du se et problem for at vide, at det er et problem?”

Pointen med hans hypotetiske spørgsmål er, at du ikke har brug for at vide, hvor mange gange et problem forekommer. Du har reelt set bare brug for at vurdere, hvor kritisk problemet er, og hvordan du løser det. Selvom du måske ikke ved, hvor mange der oplever problemer, kan du være sikker på, at hvis én bruger oplever det, så vil andre også opleve det.

Antallet af brugere afhænger af undersøgelsen

Selvfølgelig har ‘sample size’ (altså hvor mange, der deltager) noget at sige, og antallet af deltagere afhænger af, hvilken type undersøgelser du vil inddrage dine brugere med. Antallet af deltagere du skal arbejde med, er forskelligt afhængigt af, om du skal brugerteste et specifikt flow, inddrage brugere i kortsortering af din taksonomi, eller du vil validere et koncept.

Hos Peytz & Co anbefaler vi følgende antal deltagere:

  • Tænke-højt brugertest: 5-10 brugere
  • Kortsortering: min. 20 brugere
  • Sitetræ-test: min. 20 brugere
  • Klikmønster-test: min. 10 brugere
  • Koncept-test: min. 50 brugere

Du får mest værdi af dine ressourcer og resultater, når du har styr på, hvornår du skal bruge de forskellige metoder.

Tag handling på brugerindsigterne

Når du har accepteret værdien af kvalitative data i brugerinddragelse, er det vigtigt, at du får alle parter med ombord. Når man er i gang med at udvikle, og resultaterne fra brugerinddragelsen viser, at der er behov for ændringer, er det belejligt at tænke “Visse vasse, det var kun 5 brugere, der havde den problemstilling.”

Tag resultaterne seriøst og zoom ind på udfordringerne og problemerne! Hvilken type problem er der tale om? Hvad er konsekvensen, hvis jeres brugere støder på problemet? Er det så kritisk, at brugerne ikke kan løse det? Kan problemet løses på en simpel måde, eller skal konceptet gentænkes?

For at vi kan tale om ægte brugerinddragelse, skal du have mod til at handle på dine brugerindsigter. Vær parat til at inddrage brugere, og vær parat til at stoppe op eller ændre retning, hvis brugerindsigterne viser, at der er brug for det.

Brugerinddragelse skaber ikke problemer; det blotlægger problemer, der allerede er til stede. Og problemerne går ikke væk af sig selv – ligegyldigt hvor meget du prøver at ignorere dem.

Sådan kommer du i gang med brugerinddragelse

Når du vil blive klogere på dine brugere, gælder det først og fremmest om at finde ud af, hvad det er, du gerne vil vide, og hvordan du finder ud af det.

Vi kommer gerne ud og fortæller om vores erfaringer og rådgiver om, hvordan du kan inddrage dine brugere. Vi har gode erfaringer både med at oprette brugerpaneler og afholde brugerundersøgelser.

Tak fordi du læste så langt. Vi håber, du er klar til at forlade laboratoriet og lære dine brugere bedre at kende.

Vil du vide mere?

Du er til enhver til velkommen til at kontakte Jens Poder eller mig, Julie Schramm Rasmussen, for at høre, hvordan vi kan hjælpe dig med nemt at indsamle relevante brugerindsigter.

Relateret indhold: 

Inddrag brugerne i hele dit projekt og få større effekt
Slip brugerinddragelsen fri!
Dårlig UX sendte missiler til Hawaii