Har du hørt rygterne om, at de unge løber skrigende væk fra Facebook? Det passer ikke. De er der stadig. Og vi kan faktisk få dem til at konvertere til at blive modtagere af noget så gammeldags som et nyhedsbrev. Vildt, ikk’?

Som led i en større kampagne med mål om at rekruttere modtagere til Uniavisens nyhedsbrev, hjalp vi Uniavisen med at udarbejde og eksekvere lead-annoncer på Facebook og Instagram.

Lead-annoncer er et format, der giver mulighed for at brugeren kan indtaste en række oplysninger direkte i en formular – f.eks. nyhedsbrevstilmelding, en “ring mig op”-formular eller lignende. Integrationen til Peytz Mail sikrer, at de nye modtagere bliver tilmeldt nyhedsbrevet automatisk og med det samme.

Målgruppen for Uniavisen er studerende på Københavns Universitet – det vil som udgangspunkt sige 18-30-årige. En målgruppe, som studier gang på gang viser at være noget digitalt flakkende, hvilket kun gør det endnu vigtigere at spille på flere tangenter.

Konkurrencer virker altid

Ingen studerende kan selvfølgelig undvære Uniavisens ugentlige nyhedsbrev med nyheder, guides til studielivet, studiejobs og boliger. Men indtil de selv har erfaret, hvor uundværligt det er, kan det være nødvendigt at lokke lidt med en relevant konkurrence. Således teamede Uniavisen op med et par sponsorer, som også appellerer til den unge målgruppe.

Resultaterne viser, at især de opslag, hvor der er gjort meget ud af at præsentere præmierne og f.eks. detaljerne om den lækre BEOPLAY A1-højtaler, der blandt andet var på højkant, virkede bedst.

Det er dog ikke ligegyldigt, hvordan konkurrencen og præmierne bliver præsenteret – tredjebedste opslag (ud af 17 unikke kombinationer af tekst og billede) var med fokus på nyhedsbrevets indhold og konkurrencen neddæmpet, men med et særdeles genkendeligt billede fra Københavns Universitet som eye candy.

Dette opslag (se billedet ovenfor) udkonkurrerede andre mere konkurrencefokuserede opslag.

2,5 gange bedre konverteringsrate på Facebook end på Instagram

Kampagnen nåede en samlet konverteringsrate på 1,6 pct. Ser man på de to platforme hver for sig – Facebook og Instagram – er under en tredjedel af konverteringerne sket fra det, de fleste ellers anser som de unges favoritmedie, nemlig Instagram. Og der skulle færre visninger til at skabe en konvertering på Facebook.

18-30

Målgruppens alder

1,6%

Samlet konverteringsrate

2/3

Konverteringer fra Facebook

Til gengæld er den samme modtager ofte blevet eksponeret for annoncerne på både Instagram og Facebook. Påvirkningen på Instagram medvirker derfor til konverteringerne på Facebook, men Facebook står klart som den foretrukne platform, når der skal konverteres. Dermed må al snak om, at de unge har forladt newsfeedet på Facebook forstumme – vi får både rækkevidde og konverteringer, når vi henvender os til unge på Facebook.

Vigtigt at spille på flere tangenter

Udover lead-annoncer på Facebook og Instagram, hjalp vi Uniavisen med rekruttering via Sleeknote og en særskilt mailudsendelse til de studerende. Det er nemlig vigtigt at spille på flere tangenter og konstant sørge for vækst i modtagerbasen.

Har du også brug for flere nyhedsbrevsmodtagere? Så kontakt mailspecialist Rasmus Geckler og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.

 

Relaterede artikler:
Social media review
Annoncering på sociale medier – basis 
Vi er Facebook Blueprint certificerede – hvad betyder det egentlig?
Sådan får du en Facebook Blueprint certificering